Ny brugsvandsinstallation med cirkulation

Hej LDS'ere

Jeg skal til at etablere et bad i vores kælder, i den forbindelse får jeg mulighed for at udskifte/ændre husets rørføring samt at etablere cirkulation på det varme brugsvand. Inden jeg kaster mig ud i at trække rør i huset vil jeg dog gerne høre Jer om I har input til min plan. Jeg har vedhæftet en tegning af installationplanen. 

Jeg påtænker at anvende 22mm og 15mm isolerede pex rør (de tynde streger på tegningen er 15mm og de tykke er 22mm).

Jeg ønsker naturligvis ikke at få problemer med manglende vandtryk, svingende temperatur etc. når flere forbrugere anvendes samtidig. 

Hvad siger I, er det vedhæftede en gangbar løsning? 

alle foreslag til forbedringer modtages ;-)


mvh.

SHAQ    

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Yderligere input vedr. cirkulation af varmt vand:

Der er ca. 17 meter rør (22mm pex) fra fjernvarmeenheden til håndvasken på 1. sal.  

Strengen fra 1. sal til køkkenvasken er ca. 25m 

Returstrengen fra køkkenvasken til fjernvarme enheden er ca.  7m.

Altså er sløjfen ialt ca 49 meter (worst case).

Vil jeg stadig kunne bruge en almindelig Grundfos Comfort brugsvandspumpe model UP 15-14 B PM?

Det klarer Grundfos pumpen fint at pumpe det varme vand rundt. Når der er cirkulation på det varme vand, er temperaturforskellen ikke ret stor, så om det kommer til køkkenet først betyder ikke så meget. Du kunne også overveje et tyndere rør til cirkulationsstrengen og et ur til at styre cirkulationspumpen, så der ikke cirkuleres, når der ingen er i huset eller om natten.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis