Fugtig luft i kælderrum med fjernvarmeanlæg

Hej,

Vi har en generelt en fin og tør kælder der er opvarmet året rundt, men i lige præcis dét rum, hvor vores fjernvarmeanlæg er placeret, er luften altid temmelig varm og meget fugtig. Kan det have noget med fjernvarmeanlægget at gøre? Dårlig isolering af anlæg, rør eller lignende? Rummet står pt. tomt, da jeg ikke tør opbevare noget derinde.

Kunne godt tænke mig at høre, om andre har oplevet samme, og evt. har en løsning på problemet. 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det  skal hertil siges, at der i dette ene kælderrum er salpeter udtræk på væggene og puds der er faldet af.. Dette er der ikke skyggen af i de øvrige rum.

Nej, der er nemlig ingen forskel på ventilationen. Har du evt. nogen idéer til hvordan det løses?

Kan fugten stamme fra udvendige utætte fjernvarmerør, hvis såfremt det er i nærheden af fjernvarmerørene?

Er der udvendig fald, ind mod væggen, netop dette sted, eller på anden måde ophobning af vand udvendig?

Kan det være utæt tagrende, tagbrønd, eller afløbet fra evt. tagnedløbsbrønd?

Der må være en udvendig form for kilde til fugtigheden, som du er nødt til at prøve og finde.

For det ikke skal være løgn, så er der faktisk en lidt skidt terræn hældning lige dér, både tagbrønd og tagnedløbsrør, intet udhæng på huset, og som den eneste husside, ikke dækket af fliser.. Du har nok ret i at årsagen skal findes udendørs, ja..

Nogen der kender til nogle store plader eller lignende, som kan skabe en effektiv midlertidig terrænhældning? Lige for at se, om det ændre noget?

Annonce

Er det opstået for nylig, eller hvor længe har det stået på?

Har selv været ude for at vandlåsen på min gamle beton tagbrønd var knækket, således at der trængte vand ud af tagbrønden når det regnede.

Med pladeoverdækning kan det tage både år og dag før du ser resultatet.

Hvordan har fugtigheden været, indvendig, i denne tørre sommer?

Fugtigheden skulle gerne havde været aftagende hen over denne tørre sommer.

Har du et foto af væggen, som viser om det er oppe, midt, eller nede på væggen, hvor fugten kommer ind, samt i forhold til hvor fjernvarmerøgerne kommer ind.

En udvendig opgravning, omkring hvor fjernvarmerørene går ind vil hurtig afklare om de er utætte.

Eller hvad med stikledningen til dit vand, hvor går den i forhold til fugtigheden?

Jeg kunne forestille mig, at stikledningen går ind der omkring hvor anlægget er placeret - dog uden at vide det.. Har ikke ejet huset voldsomt længe.

Ang. luften, så synes jeg ikke at fugtigheden er markant lavere end ellers - stadig meget høj i hvert fald, men måske en smule - det er svært at vurdere.

Har vedhæftet et par billeder der viser anlægget og problematikken. 

Prøv da at grave ned uden for soklen. Hvis din tagbrønd af beton ville jeg helt bestemt starte der. Jeg har også været ude for en utæt brønd (afgreningen var ikke knækket men revnet). Du starter med at grave ned til under afgreningen på brønden. Hæld derefter vand i brønden, og du kan straks se om afgreningen er utæt.

Kan du ikke finde synderen til fugtigheden, må du nok indstille dig på som minimum, at opsætte en grundmurplade udvendig langs soklen i jorden, og så sørg for at overfladevandet kan løbe væk fra huset.


Søren O

Det ser ud til at stikledningen, for vandet, kommer ind lige til venstre for vandmåleren.

Men hvad laver den plastbalje under vandmåleren?

Er din tagnedløbsbrønd til højre for vinduet, i fotoet?

Har du et foto udvendig fra?

Enig med Søren, fat skovl og spade, for at se hvor synderen er.

Som det ser ud på foto kunne det tyde på en eller anden form for læg, sammenholdt med din ellers så tørre kælder.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis