Banke gulv op?

Jeg får nøglerne til et hus fra 53erne her om få uger. Jeg påtænker der skal gulvvarme. Gulvet består af beton, stør og er grimt gulvtæppe som knirker. 

Hvad er den mest optimale løsning, er det at tage den hårde vej og banke gulvet op?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja du skal grave ud så du får plads til lidt afretning, 40 cm isolering, 10 cm beton og så din gulvbelægning. Husk også at radonsikre. 


Søren O

Spørgsmålet er om jeg skal låne en af de store mejselhamre, eller leje en maskine.

Jeg har en mejselhamre på hånden, så kan tag rum for rum, stadig bo i huset.


Hvordan lyder dette ;

radon dug, 400mm Sundolitplader, randisolering, udlægning af rio-net, 

Derefter lade VVS påmontere Pex-slanger med afstandsklodser ned til net. afstand mellem slanger ca 300 mm,

Sidst støbe 100-120 mm beton.


- skal også have ny varmeveksler, hvilken skal man gå efter der?

( mente gulvet og ikke tæppet der knirkede, var hvis meget træt igår hehe )




Der er murede vægge, men alle sammen skal ned. ( borset fra 1 værelse ) 

Huset er ringe indrettet.

Har planlagt noget lign dette : 


Er der tips tricks der kan være behjælpelig på vejen, der er første gang jeg bevæger mig ud i det her område. Vil lave det meste selv

Huset er 100m2, 117 med udestuen som skal godkendes.


Første gang du bevæger dig på den vej, og så et stort projekt, hatten af for det. 

Du skal tage så meget af huset som du kan samtidig. Det er det letteste for ikke at køre død i det. Der er meget der griber ind i hinanden. Og med vvs og elektriker til installationer m.m. er det også billigst når de ikke skal ud alt for mange gange. Beton kanon kører med mindst 6 m3 ellers er det for dyrt . m.m. 

Start med at indrette det værelse der skal blive til midlertidig køkken, og spisestue soveværelse m.m.  Der kan måsk gå en slange ud igennem væggen til afløb o.s.v Det køkken du piller ned kan der måske bruges lidt af. Det fremgår ikke om du er alene eller en større familie. Er det sidste tilfældet lejs en skurvogn eller der købes en gammel campingvogn. 

Der skal afstandsklodser under rionet, så det kommer lidt op i beton. Men slanger bindes direkte på rionet. 

Husk at få dine elinstallationer planlagt samtidig. Måske kan du aftale med elektriker at du lægger kabler / rør under rionet, så alle stikkontakter bliver forbundet på den måde. 

Der skal også rør til internet, antenne, varmestyring (måske er det trådløst) m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For ikke at glemme ventilationsrør og forbindelse til hygrostat i bad i den forbindelse, såfremt du skal have ventilation installeret også.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Overordnet er rådet fra ev elmand særdeles fornuftigt. Start med det der støjer, sviner og virker uoverskueligt. 

Desuden vil jeg anbefale du allerede nu tænker energioptimering i både isolering og opvarmning. Også det sviner, støver og giver sved på panden, men det betaler sig når du ser varmeregningen.   

Bitkit: Ud fra din tegnig får du en væsentlig bedre udnyttelse ved at forenkel rumopdelingen. Det fremgår ikke af tegninen, men direkte udgang til terrassen fra både køkken og værelse er guld værd.

P.S. Dette er en af de bedste nyindretninger jeg har set af 50'er huse.    

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

tusind tak for svarene alle sammen ! - jeg håber selv at jeg kan magte opgaven og ikke kører død.  - på trods af jeg så en video herinde fra, blev jeg lidt overrasket over hvor meget arbejde der egentlig ligger i det

Rantzau, hvad mener du med '' Ud fra din tegnig får du en væsentlig bedre udnyttelse ved at forenkel rumopdelingen. Det fremgår ikke af tegninen ''
har du evt forslag til en bedre løsning?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis