støbning af hætte til skorsten.

Angående støbning af skorstenstop/hætte eller hvad man nu kalder det. 

I forbindelse med nyt tag skal jeg have renoveret min skorsten og kradset fuger ud. I den forbindelse skal jeg have ny top på skorstenen. Er det en man bare selv kan støbe, lige som folk støber bordplader i beton? Altså lave en støbeform, komme armeringsjern i og så støbe det på den måde, bære den op og så montere den? Er der noget man skal være opmærksom på i forhold til valg af beton? eks. vandtæt beton så vandet ikke løber ned igennem, eller ligger man murerpap på skorstenen og så hætten ovenpå? 

På forhånd tak. 


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg skruede 4 stk lægte rundt om toppen på piben, en lille liste ovenpå til vandnæse, krydsfinerstrimler på siden af lægtestumperne i samme højde som du vil ha toppen, nok minimum 4 cm. Evt grå fuge ind mod skorstenen ovenpå lægterne for at tætne. Smør ind i rigelig madolie så træet slipper betonen når den er hærdet. Et stump skorstensrør i samme diameter som hullet i din skorsten. Husk fald væk fra midten. Afmonter træ når beton er hærdet, røret inden  

Blandingsforhold husker jeg ikke...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er nok lettest som MAF skriver at støbe det på stedet. Blandingsforhold skal nok være 4-5 dele fint støbemiks + 1 del cement. Prøv at banke på både støbeform og banke ned på armeringsjern. Det kan godt virke lidt som vibrator.

Det er nok revnen og huller i afdækning der er den primære årsag hvis du har utæthed.

Du kan dog også reparere det du har ved at pudse det ovenpå med fliselim.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
maf skrev den 30-07-2018 17:32:29

Jeg skruede 4 stk lægte rundt om toppen på piben, en lille liste ovenpå til vandnæse, krydsfinerstrimler på siden af lægtestumperne i samme højde som du vil ha toppen, nok minimum 4 cm. Evt grå fuge ind mod skorstenen ovenpå lægterne for at tætne. Smør ind i rigelig madolie så træet slipper betonen når den er hærdet. Et stump skorstensrør i samme diameter som hullet i din skorsten. Husk fald væk fra midten. Afmonter træ når beton er hærdet, røret inden  

Blandingsforhold husker jeg ikke...

 Bruge denne metode for omkring 30 år siden, det holder stadig.

Husk at smøre formen så betonen slipper, og brug høvlet træ.

Mener jeg brugte portland cement og strandsand og 1:3

(husk at den billige cement ikke er så stærk)


Vi prøver igen, i morgen --

jamen så er der kun en vej: frem. Tak for svar. Håber det holder de næste 20 år. Skal nok komme med et par billeder når den er færdig. 

Hvad med vand. Skal man lægge den med tagpap under?


 

Nej ingen tagpap under. Det brænder jo lystigt hvis der kommer meget varme op af skorsten. Det er beton pladen der skal være tæt, så det er vigtigt at det er armeret, vibreret og pudset ordentlig. Og så skal den pudses op så der er godt fald ud fra midten. 

De kan iøvrigt købes på mål hos Polysan. Så er det støbt i polyesterbeton. Men det er naturligvis langt dyrere. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Polysan. = 1 plade i sort 117,5 x 79,5  med 2 huller samlet overslagspris inkl. forsendelse 4827,00kr + moms


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis