Fugebånd / vinduesbånd og mursten

MortenX
MortenX
Postnr: 2300
MortenX MortenX

Hej.

Vi har sat nye vinduer i vores hus, og jeg vil gerne bruge fugebånd da jeg synes at det bliver pænere. Problemet er, at murstenene ud til siden fra vinduet ikke danner en lige flade. Det gør, at fugebåndet ikke kan komme helt ud.

Hvad ville i gøre ved dette problem? Jeg tænker nogle af følgende løsninger:

1) Bruge lidt bygge-fugemasse i samme farve som båndet der hvor murstenene går ind og så sætte bånd i (evt. omvendt)

2) Prøve at få noget beton ind til at lukke og gøre fladen plan.

3) Snitte i båndet før jeg sætter det i, så det ikke på samme måde er begrænset af uddybningerne.

4) Bruge almindelig fugemasse selv om det teknisk og synsmæssigt er en dårligere løsning.

Dbh.
Morten

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det nytter ikke at snitte i båndet, det bliver ikke pænt eller tæt. 

Jeg ville nok stoppe med tjæret værk til ca. 15 mm fra kanten på vindue og så fuge med en mørtel fuge. 10-12 dele mørtel til 1 del cement. 

Er huset ældre end 50-60 år ville jeg fuge med hydraulisk kalkmørtel og ikke bruge cement. Mørtelen kan i stedet armeres med kohår. Det sælges i bundter og hedder i handelssprog fæhår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Hvor mange mm forskel er der i fremspringet på stenene?

MortenX
MortenX
MortenX MortenX

Hej Maf. Der er nok ca. 5mm. Jeg har testet med et fugebånd, og det når næsten helt ind, men ikke helt, så der opstår små huller.

Det bliver også mere kritisk jo smallere stykket er. For 15mm kan jeg anvende et stort bånd, men hvis jeg kun har en 7mm at gøre godt med, men stadig 5mm mellem stenene, så er det problematisk da jeg skal ned i en lille størrelse fugebånd.

maf
maf
maf maf

Så skifter du bare størrelse. Ha dem i køleskabet til lige inden brug, så forsinker du hævelsen og har mere tid til at stå og fedte med det

MortenX
MortenX
MortenX MortenX

Maf: God ide med køleskabet, men hvis jeg skifter størrelse så kan jeg ikke få stykket ind i mellemrummet.

Eksempel: Lad os sige jeg har en fuge der er 5mm det mindste sted og 15mm det største sted med mellemrummene medregnet. Vinduesbåndet kommer i 5-10. Hvis jeg går op i størrelse til 7-12 kan jeg ikke få båndet ind det smalleste sted, og da båndet er beregnet (så vidt jeg har forstået, ret mig endelig hvis jeg tager fejl) til maksimum 10mm har jeg ikke et egnet bånd .

Jeg har dog lagt mærke til at fugebåndende udvider sig meget mere end maksimum, så jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke fx. 5-10 (https://www.dafa.dk/produkter/bygge...fugebaand)

maf
maf
maf maf

Kunne godt lyde som om en fuge ville egne sig bedre til formålet. Eller pudse hullet op og så bruge illmod

Vil du være med? Log ind for at svare.