Over 2,5 meter i skæl?

Er det tilladt at bygge højere end 2,5 meter i skæl hvis naboen har en bygning i samme skæl? Det er min garage og naboens som støder mod hinanden i skæl lægger side om side. Det vil jo ikke genere nogen?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver at kommunen giver dispensation, og at naboen ikke modsætter sig denne dispensation.

Normalt foregår det på den måde at kommunen sender brev til naboen, og spørger om naboen har indvendinger, i så fald skal indvendingen ske, til kommunen, inden for en tidsfrist, normalt 2-3 uger.

Man kan også være på forkant og snakke med naboen, inden man søger dispensation hos kommunen. Evt. udfærdige et brev hvor naboen skriver under på at han/hun er indforstået med given højde, som man vedlægger ansøgningen, det "fremmer" sagen hos kommunen.

@Erik: I så fald er det din oplevelse og påstand. Selvfølgelig, der kan være forskel, i sagsbehandlingen, fra kommune til kommune. 

Mig bekendt er der ikke nogen der kan kræve en tilladelse!

Mine erfaringer stammer fra 3 forskellige kommuner. Her på vejen har jeg kendskab til 2 dispensationer, givet inden for ca 2 år. 

Dispensationer kan også gives, selv om naboen er imod, såfremt naboens argumenter er direkte usaglige, eller tilsvarende, det vil jeg dog betegne som unormalt.

Det er ikke min personlige oplevelse, men artikel i avisen om en sag her på egnen. På en blind vej var carport taget kommet for tæt på kommunens skel. Alle naboer var positive for en dispensation men kommune havde det argument. Får de lov vil mange andre også spørge


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-07-2018 16:25:35

Det er ikke min personlige oplevelse, men artikel i avisen om en sag her på egnen. På en blind vej var carport taget kommet for tæt på kommunens skel. Alle naboer var positive for en dispensation men kommune havde det argument. Får de lov vil mange andre også spørge

 Men nu er der også forskel på "mod kommunal ejendom" kontra "mod privat ejendom".

Mod kommunalt kan jeg forstå dit argument, men når det er mellem 2 private, skulle det være nemt nok hvis begge "sider af hegnet" er enige.


 

Annonce

På en blind vej var carport taget kommet for tæt på kommunens skel.

Nå, ja så, taget var kommet for tæt på!!!   

Der er himmel vid forskel på at søge dispensation før man går i gang med byggeriet, og så søge dispensation efter byggeriet er færdigt, fordi man på en eller anden måde har kvajet sig, herunder "går den så går den".

@puggie: I min kommune ville du med stor sandsynlighed kunne få dispensation på/til din anførte højde.

Det er vist meget forskelligt fra kommune til kommune. Hos Københavns kommune har jeg nogle gange fået svaret "Naboer forgår, bygninger består" som baggrund for at de er 110% ligeglade med om naboen siger ok - de giver kun dispensation hvis helt særlige forhold taler for det. Men der findes forhåbentligt mere venligt stemte kommuner



Ask

I den omtale garage sag var byggesag godkendt, og det var tidligere ejer der havde fået det lavet. Så sagen opstod flere år efter at ny ejer havde overtaget. Efter en tur i aviserne måtte borgmesteren bede teknik afd. om at kigge på sagen igen og det blev godkendt. Det skulle undre mig meget om det ikke var lige op til et kommunalvalg. Men det er kun et eksempel



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis