Renault Grand Scenic 1,6 16V årg. 2005 - diverse problemer

Kristian Martin Petersen
Kristian Martin Petersen
Postnr:

Min Renault Grand Scenic, 7 sæder, bil er nu 13 år og har drillet på den elektriske side i næsten lige så lang tid. Men det har vi fundet løsninger på under vejs. Men nu "stjæler" den hele strømmen fra den nye akkumulater på 1-2 timer. Så er den tom. Har konstateret, at der er målt overgang på de to hovedlygter foran og bag - og derfor regner vi med, at der er en fejl i en eller anden samling eller box eller sådan noget. Har I lignende problemer og en løsning til det? Og på det seneste har den fundet på at gå fuldstændig kold under kørsel. Motoren dør fuldstændig på et splitsekund, men starter så igen, når den er blevet helt kold. Men først må jeg tage slå strømmen helt fra ved at løsne plus-polen på akkumulatoren. Det med, at motoren slår ud under kørsel er jo et problem med færdselssikkerheden også, så nu står vi til at skrotte den ellers på alle andre måder dejlige bil. Når jeg har slået strømmen fra og motoren er blevet kold, så er der ingen advarelseslamper der lyser, og bilen kører perfekt i en periode på én til mange dage... men så kommer det igen, og alle advarelseslamper tænder som dagene går. Det kan være "STOP", og "electronic fault", "check oil level" etc etc... der kommer alle tænkelige advarsler, som så forsvinder, når strømmen er slået fra og til. Jeg har hørt, at Renaults ledningsnet på gamle biler er dårligt, men jeg har ikke lyst til at bruge for mange penge på en gammel bil - som mekanisk har kørt perfekt... næsten 300.000 km.

cdp
cdp
Postnr: 5792
cdp cdp

Hej Kristian

Hvis ellers bilen er alm. serviceret på alle punkter, ville jeg få den udlæst. Hvis alle lamper ligefrem lyser til tider, peger det lidt  retning af bilens styrecomputer. Kan self også være forbindelser, men hvorfor virker de pludselig efter du har taget strømmen fra? Hvis du frakobler stel el. lign. reset"r du muligvis diverse fejl - kan være forklaringen på den køre lidt igen.   Hvordan med centrallåsen?? check lige din lyskontakt/ratpind, relæer mv. og undersøg om den tapper fra batteri i utide.

Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Det kan nemt være din generator med en kortsluttet diode, der stjæler strømmen fra dit batteri og resten er følgefejl på grund af manglende spænding.

Du kan tjekke det ved at lade batteriet helt op med minuspolen afmonteret. Når batteriet er fuldt opladet vil du formodentlig kunne se gnister når du montere minuspolen igen. Og når den aflader hele batteriet på 2 timer kan du mærke efter 5-10 minutter at generatoren bliver lidt lun i den modsatte ende af remskiven. Du må ikke starte bilen eller tænde lyset under "forsøget".

Pøj pøj med fejlfindingen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kristian Martin Petersen
Kristian Martin Petersen
Postnr:

Tak for Jeres svar, jeg vil prøve mig frem sammen med et autoriseret værksted. Hidtil har vi ikke fundet én enkelt fejl, men måske kun fejl, der følger efter hinanden. Centrallåsesystemet på førerdøren meldte fejl for et år siden, så jeg slog bare strømmen til den dør fra, så funker de andre, og jeg låser chafførdøren mauelt. Nogle gange driller det elektriske til sideruderne, men det kommer som regel på plads, hvis man tager strømmen fra akkumulatoren. Jeg må påpege, at det kun er det elektriske system, som driller, det mekaniske kører fejlfrit sådan set. Den elektrikske håndbremse har også drillet og er skiftet to gange, den éne gang med en genbrugsdel, så det hjalp lidt på pengeposen :-)

Vil du være med? Log ind for at svare.