luft til vand varmepumpe og slanger i jorden

Hejsa,


Vi skal til at have sat en luft til vand varmepumpe op som erstatning for gammelt oliefyr.. specifikt en vølund f2120. Jeg er en anelse bekymret for støjgener. Med til historien hører, at vi bor på landet og der kan godt nok blive utroligt stille - tanken om at man konstant vil have en brummen fra pumpen, gør mig lidt nervøs..

Derfor overvejer jeg at flytte udedelen om bag et hjørne af mit udhus, men der bliver ca 12 meter til fyrrummet så. Der er ingen tvivl om at det støjmæssigt er den rigtige beslutning, men varmemæssigt og økonomisk bliver der selvfølgelig en regning. Jeg har været både i vvs eksperten og den lokale brdr. Dahl og begge steder fået ingen hjælp med hensyn til økonomien i projektet. Begge steder mente at jeg da bare kunne grave nogle rør ned og isolere dem med alm rørskåle. Jeg har læst at våde rørskåle i jorden isolerer ingenting .. så derfortænker jeg at det rigtige må være at købe fjernvarmerør .. evt de lidt mindre pebrede præissolerede rør beregnet til nedgravning. De skal bukkes op langs husmure i begge ender, så derfor skal de jo være rimeligt flexible ... det dur ikke med en alt for tyk og ubøjelig fætter. 

Er der nogen der kan anbefale et rør, to enkeltrør eller et med to ledere i, som er til at have med at gøre! Også økonomisk :)

Ligeledes vil jeg meget gerne vide, om det bliver dyrt i tabt varme? Eventuelle erfaringer med støj fra varmepumper, da det alt andet lige ville være betydeligt nemmere at parkere pumpen lige foran huset og fyrrummet.


På forhånd tak. 

Hejsa, Vi skal til at have sat en luft til vand... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mente ikke PU-skum fra en dåse .. jeg mente de alm. rørskåle til at isolere pex med. Det er jo ikke så langt et stykke så jeg havde egentlig bare tænkt mig at sætte rørskålene på i de ca. 2 meter de kommer i , og så stikke slangen ind i røret og tage næste sektion

Kan man overhovedet bruge andet end kobberrør til transport af kølemediet eller er PEX godkendt til kølemedie? I andre montagevejledninger har jeg ikke set andet end kobberør brugt til forbindelsen mellem inde- og udedel.


fase

Nu skal vi lige have fakta på banen:

Er det et split anlæg hvor der kører kølemiddel mellem ude og indedel,

Eller er det en moblok hvor alt sker i udedelen på nær styring, så det kun er vand der skal køre i jorden?

Dimensionerne på slangerne antyder det sidste.


Elektronikteknikeren

De fleste varmepumper kører med vand mellem inde og udedel. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

nej men de fleste nye gør i dag


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja når det gælder luft-vand. Og det gør trådsrarters også. 

Der er bare en stor forvirring i denne tråd ang kølemiddel og kølevand.


Elektronikteknikeren

Det lader til at man godt selv kan lave årligt service på ens eget anlæg når blot det indeholder under 2,5kg kølemiddel, så længe man har den fornødne viden herom:

Alle køle- og varmepumpeanlæg (et frostanlæg er også et køleanlæg i lovens forstand) på mere end 1 kg kølemiddel, uanset arten af kølemiddel, skal have et årligt eftersyn (lovpligtigt eftersyn). Eftersyn og vedligeholdelse m.v. af køleanlæg skal udføres af en person, som har fået den fornødne instruktion og øvelse i eftersyn og vedligeholdelse m.v. af den pågældende anlægstype.
Ved anlæg med fyldning større end 2,5 kg kølemiddel skal det årlige eftersyn udføres af en certificeret montør fra et anerkendt/autoriseret/ISO 9001 certificeret kølefirma.


Elektronikteknikeren

Altså det er vand mellem yderdel (vølund f2120) og inderdel? Jeg skal bare være 100% sikker på hvad jeg gør. Jeg har fundet på en anden løsning som kun kræver 10m slange i jorden men til gengæld skal jeg så have noget pex på ca 3m væg i mit værksted.. og jeg skal så gennem muren fra fjernvarmerøret. Hvordan gør man det ? Bygger en lille isoleret kasse / skjuler til 90 graders samlingen hvor fjernvarme røret slutter og almindelig isoleret pex begynder ?

dksan skrev den 30-07-2018 16:39:41

Jeg mente ikke PU-skum fra en dåse .. jeg mente de alm. rørskåle til at isolere pex med. Det er jo ikke så langt et stykke så jeg havde egentlig bare tænkt mig at sætte rørskålene på i de ca. 2 meter de kommer i , og så stikke slangen ind i røret og tage næste sektion

 Hvis du mener de her skumgummi-fiduser, så glem det - isoleringsevnen er ikke særlig god. 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis