Vand i skrog som “ballast”?

Utter
Utter
Indlæg: 41
Postnr: 8800
Utter Utter

Hej Lds’er 

Jeg er den lykkelige nye ejer af en lille jolle. Jeg fik den i går og har prøvesejlet den, den sejler umiddelbart fint men jeg er også totalt ny i det så hvad ved jeg.

Sagen er den at:

Der er to små huller bagerst i skroget som jeg formoder lukker vand ind i skroget. Når båden tages op pipler det hvertfald ud af dem.

Der er en bundprop inde i båden hvor jeg kan se vandet komme op, og ligeledes blive tømt igen.

Sælgeren fortalte mig at båden var lavet sådan og at det fungerer som ballast og altså stabiliserer når man sejler. 

Kan det virkeligt passe? Man kan jo ikke komme der ind og se om de rådner inde fra hvilket al min fornuft jo siger at det vil? 

Nogen der har et bud på om det kan passe? Og eventuelt hvordan jeg løser det. 

I

Mvh

NAnders 

There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
bobenontot
bobenontot
Indlæg: 690
Postnr: 4100
bobenontot bobenontot

Den er vist go´ nok. Det er noget med at kølen (som er hul) fyldes automatisk med vand når den søsættes, og vægten af vand virker som ballast. Når man trækker den op af vandet, løber vandet ud. Så slæber man ikke rundt på det på en trailer.

Der ligner en Nordeck 15, som efter sigende kan indeholde 100 liter vand i kølen.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Utter
Utter
Indlæg: 41
Postnr: 8800
Utter Utter

Nå jamen så er den sgisme nok god nok. Den sejler også fint, men der var bare noget i logikken jeg ikke kunne få til at hænge helt sammen. Men tak for svar!  

There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Frank Chr.
Frank Chr.
Indlæg: 2435
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Nu er jeg ikke sømand, men vand som ballast virker i min optik som noget ret ustabilt. Fordi i min tid som mælkekusk fx. ved opbremsninger kan væsken virkelig rykke tankvognen flere meter. 

Ps. Jeg har set marksten brugt som ballast i fx. vikingeskibe. 

Søren O
Søren O
Indlæg: 2106
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Flydende væsker i tanke kan være et problem hvis ikke tanken enten er tom eller fyldt helt op. Den "lille" mængde der her er tale kan ikke være et problem, og jeg vil tro at "ballasttanken" er fyldt helt op under sejlads.

Søren O
je_ns
je_ns
Indlæg: 4186
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Der er nogle få typer joller, der bruger denne teknik.

Nu er det jo ret små huller du har i hækken, så synes du ikke om, at der kommer vand i, kan du jo lukke hullerne.  

Der er også nogle joller der har meget større huller, i hækken, så er der vand i kølen når båden ligger stille, og man sejler langsomt, som så gør båden lidt mere stabil, sejler man stærkt, så båden planer løber vandet ud igen, så båden er lettere, og sejler bedre ved høj fart.

Nu ved jeg ikke om den type joller ser synkefri, normalt er hulrummet ved kølen, med det lukkede luftrum, med til at gøre båden ikke synker, hvis den fyldes med vand.

Hellere eje, end at leje.
Ellida
Ellida
Indlæg: 1167
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Der er da noget galt i det som sælger har fortalt dig.
HVIS der skal være vandballast skal der være ordentlige huller hvor det kan komm eind og ud, uden at det tager ½ dag.

Det ser meget mere ud til at det er nogen gamle skruehuller - som bare ikke skal være der - altså de skal renses op, og lukkes ordentligt vandtæt.

Jeg tror at sådan en jolle skal være synkefri, netop med luftkamre, som så absolut skal være helt tætte og helt uden vand.

Sikkerhedsmæssigt er det en størrelse jolle, hvor man bliver meget glad for det, hvis den bliver ved med at flyde efter et uheld - man har måske endda mulighed for at tømme den igen med en pøs - og padle i land igen.

Vi har aldrig haft en jolle som ikke var synkefri !!!

To ulykker kommer sjældent alene.
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Ballast
    Lav-Båd
  2. Stålpiller som ballast i træskib
    Lav-Båd
  3. Ballast i motrobåd
    Lav-Båd
  4. 2x36w ballast til 2x18w
    Belysning
  5. TC-L Ballast
    Belysning