Skæve gitterspær

Hej

Efter afmontering af loft og isolering i hus fra 1964 ser jeg til min bekymring, at spær står helt ude af lod. Der er tale om 20 graders taghældning, gitterspær og spids af spær står mange grader væk fra center på bund af spær. Se evt vedhæftede billeder. Man ser ligefrem at spærfoden? tilter med spær. 

I tilstandsrapporten er beskrevet manglende vindafstivning, men også skrevet at der ingen skader er at se og ej heller kan forventes. 


Hvordan vil I forholde her?


Mvh

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok lave en vindafstivning nu da du har så let ved at gøre det, men ikke rette spærene op. De har fået den stilling over årene og hvis du tvinger dem tilbage kan det gå ud over tagbeklædning. 

Du lægger et bræt op under spærene. Den skal gå fra toppen af yderste eller 2 yderste spær og ned til bunden 5-6 spær henne. Kan et bræt ikke nå skrues blot en anden under til at forlænge med. Dette gøres i begge sider og fra begge ender. Brættet sømmes / skrues fast i at spær den krydser.

Det vil stabilisere så skaden ikke udvikler sig yderligere, og vil give dig ro i sindet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik


Tak for dit svar. Jeg er helt med på at foretage afstivning nu. Mit spørgsmål går lige så vel på om tilstandsrapporten er retvisende ift ingen skader. Derudover har man lagt pap oven på det oprindelige skifer eternit og derved øget belastningen på den øjensynligt skæve og ikke afstivede konstruktion. 

Jeg kan jo ikke lige se om der er skader. Men der er skrevet at spær er skæve, der ikke ses skader og heller ikke forventes at der opstår skader. 

Det kan vel ikke være forkert. Du er under alle omstændigheder gjort opmærksom på problemet ved køb. Men det kan stadig være et godt køb.

Man kan ikke se hvad tagbelastning spærene er beregnet til. så den del kræver en ingeniør beregning, og sikkert efterfølgende retssag.  Men hvis du nu forbedrer det så vil udviklingen jo stoppe her.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke skrevet noget om skæve spær. Tværtimod er der specifikt skrevet, at der ingen skader ses. 

Jeg er ikke ude på at finde fejl, men undrer mig om ikke det er en fejl i tilstandsrapporten, når der ikke står noget om markant skæve spær i relation til manglende vindafstivning. Det er jo en relativt markant “fejl” på huset, som jeg gerne have været vidende om. 


Hvis huset har stået i over 50 år og overlevet diverse storme, så bliver det nok stående. Du kan sikkert med fred i sjælen kaste dig over andre opgaver.


fase

Hvis gavlene også er skæve kunne, vil det rigtige være at rette taget op. Jeg tror slet ikke at det er så svært, især ikke nu hvor lofter er nede, men det må blive en sag for ejerskifteforsikringen. Det kunne også være rart at kunne slette denne post fra tilstandsrapporten ved senere salg.


Søren O

Gavlene er muret op og fejler ved øjesyn ikke noget. Dog vil det nemlig være rart at denne post ikke står på næste salgsopstilling, hvis det skulle blive aktuelt. Derudover mener jeg, at tilstandsrapporten burde beskrive signifikante fund som dette, når netop der er beskrevet manglende vindafstivning. Den ryger forbi ejerskifte. Opdatering følger. 

Hvis du har mulighed for det, så kunne det være interessant at hænge en lodsnor op i kip (udvendig) f.eks 15 cm fra dine mursten. Så vil en skæv gavl blive afsløret omgående.


Søren O

Har ikke lige snor på stedet, men langt vatterpas. De er i hvert ikke rette op i gavltrekanten, men det ved jeg ikke om er normalt. 


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis