Smuldrende kældervæg

Sune Pedersen
Sune Pedersen
Sune Pedersen Sune Pedersen

Hej :-) 

Jeg har et ældre hus fra 1949 og kælderen deri er ret tør.

Men vægene er gennem årene blevet repareret ret meget og det bære præg af at det blot har været en vaskekælder. Nu er det ikke længere en vaskekælder og jeg vil gerne bruge rummet til opbevaring. Jeg har en affugter kørende og jeg er helt sikker på at vægene er tørre. Men de smuldre, hver dag ligger der "sand" fra væggen der er smuldret af og det er et problem med hensyn til opbevaring.

Nu er mit spørgsmål så - Hvordan får jeg nemmest "forsejlet" væggene så de ikke smuldre. Jeg har banket rigtig meget ned, men væggene er meget ujævne og jeg har ikke rigtig modet på at spartle dem op. Kan man "nøjes" med at kalke dem, vil det hjælpe. Jeg vil helst ikke male med plastik maling for ydrevægene skal helst kunne ånde.

Jeg har taget et billeder af ydre vægen:

Jeg har ikke noget problem med det rå look, det syntes jeg blot giver karakter.

Håber i kan hjælpe

Mvh. Sune Pedersen

GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

Det ligner typisk udefra kommende fugt, også selv om du skriver at kælderen er ret tør.

Du kan være heldig med reparation inde fra, men det er "mere held end forstand ".

Prøv at gå ind på Bolius's hjemmeside og søg på kældervægge. Her er flere forklaringer på hvad du kan gøre, samt lige så vigtigt ikke skal gøre.

Selv ved huse nærmest "bygget på en grusgrav", kan der trænge fugt ind gennem en gammel støbt kældervæg.

Typisk for huse bygget for mere end ca 70 år siden, var at grave kælderen ud, for derefter at støbe kældervæggen med ensidig/indvendig forskalling, dvs. ydersiden af forskallingen var den rå jordside.

Det bedste resultat får du ved udvendig isolering, med omfangsdræn.

Har selv gjort tilsvarende, for en bekendt, med hus "bygget på en grusgrav" med fugtproblemer a la dit.

Daværende opbygning i 1980: Først Elefanthud/plastic, Rockwool terrænbatts, med udvendig 6mm Eternitplade, inddækning søvandsbestandig Alu-plade.

Anbefaling, læs grundigt hvad der skrives af eksperterne hos Bolius, under kældervægge.

Brannigan
Brannigan
Postnr: 5800
Brannigan Brannigan

Det er som GSH rigtig nok skriver udefra kommende fugt - enten overfladevand eller opstigende grundfugt. 

Jeg har et tilsvarende problem i min kælder - ikke i stort omfang, men på udvalgte steder smuldre pudsen.

Det skal siges, at vi har fået lavet omfangsdræn og det hjalp meget, men drænet hjælper ikke på den opstigende fugt, da drænet ikke lægges under sokkel/fundament.

Jeg ved ikke om der findes en mørtel/puds der både er diffusionsåben og samtidig ikke smuldre efterfølgende pga fugt.

Plastikmaling er no go

GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

@Brannigan: Hvis du kun har fået lavet omfangsdræn, er det kun en halvfærdig løsning.

Den udvendige kældervæg skal være tæt, med tjære/asfaltlignende påsmøring kan man være heldig at få tæt. Plastic a la Elefanthud eller lignende er den bedste løsning, kombineret med isolering. Elefanthuden har den egenskab at det er vanskeligt at stikke hul i. 

Nu til dags anbefaler man minimum 200 mm.

For mit eget hus har jeg 200 mm isolering, opgravningen udført med egen håndkraft, 2,2 meter dybt. Ja nu om dage falder unge mennesker bag over, bare de ser skyggen af en skovl eller spade .

Brannigan
Brannigan
Postnr: 5800
Brannigan Brannigan

GSH - der er isoleret osv. 

Problemet er fundamentet der siger fugten op. Det vil et dræn ikke kunne hjælpe på, så vidt jeg har forstået

Vil du være med? Log ind for at svare.