Må jeg skjule ny samling på varmerør

Mie M
Mie M
Postnr:
Mie M Mie M

Hej 

Jeg har i forbindelse med sammenlægning af to lejligheder, fået fjernet en radiator og flyttet varmerøret, da det stod en meter ude i rummet. Det er gjort ved at der hos min underbo er lavet en ny samling fra det gamle rør til et nyt pexrør. Pexrøret går op til mig og under gulvet, ind til væggen hvor det samles med et nyt stålrør der løber langs væggen og over loftet hvor det igen samles med det gamle rør. 

Vvs’eren der har udført arbejdet siger at vi (underbo og jeg) begge må skjule rør + samlinger i rørkasse eller lignende. Min underbo har en bekendt der er VVS’er og han siger at samlingerne ikke må skjules! 

Jeg har søgt på nettet uden at blive klogere. 

Nogen der kender reglerne for dette? 

Vh Mie M

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Velkommen på lds. 

Jeg tror de begge kan have ret ? ? 

Man må ikke lave skjulte samlinger, men man må godt lave samlinger bag dæksel der kan skrues af. 

Altså hvis rørkassen laves normalt, så kan den ene side eller bunden skrues af hvis der opstår komplikationer, det er det jeg kalder " bag dæksel". Og når de ligger i en kasse vil man meget hurtigt opdage hvis der bliver problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Mie M
Mie M
Postnr:
Mie M Mie M

Tak for dit hurtige svar Erik

Foreløbigt har vi hverken skjult rør eller samlinger. 

Her kommer et måske lidt dumt spørgsmål... Når du skriver at det skal kunne skrues af, mener du så at den ene side af kassen er sat på med almindelige skruer og at de bare skal kunne skrues ud, så man herved kan komme til samlingen? 

Vh Mie M

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Ja andet er der ikke i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Man kan dog læse at "Det er tilladt at anvende kompressionskoblinger i forbindelse med reparation af nedstøbte PEXgulvvarmeledninger. • Ps. Kompressionskoblinger bør ikke anvendes i forbindelse med direkte tilsluttet fjernvarme" 

Jeg mener osse at havde læst at det er tilladt at lodde eller kaskade-svejse (kobber/jern)rørsamlinger. 

Vil du være med? Log ind for at svare.