Emhætte udtræk fra ø 125/150mm til ø 80mm - bedste adaption?

lyngsie74
lyngsie74
Indlæg: 2
Postnr:
lyngsie74 lyngsie74

Hej,

 Jeg skal sætte en indbygningsemhætte op fra IKEA, der kommer med standard udtræk og  flexslange på enten ø 120/125mm eller 150mm. Vores gamle lejlighed har kun et udtrækshul i væggen på ø 80mm, og må desværre ændres. Jeg er klar over, at det er en stor reduktion, men hvilken adaption giver trods alt den bedste effekt? Ved at adaptere fra ø 150mm til ø 80mm ved emhættens udtræk eller ved væggens udtræk?

Venlig hilsen Lyngsie

Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2238
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Så stort du kan hele vejen hen til væggen. Så det mindste rør er så kort som muligt.

Brug en konisk reduktion i spiro rør, det giver den mindste modstand.

Drop den medfølgende flexslange og brug glatte rør, plast eller Spiro som saves til, det vil kompensere for det tab du har gennem væggen, da flexrør giver meget modstand.

Elektronikteknikeren
Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2238
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Man kan jo godt bore kanalen op fra indvendig side, men stoppe 5cm fra facaden, så du kun har en lille restriktion yderst, man kan så ikke se det fra facaden.

Elektronikteknikeren
Søren O
Søren O
Indlæg: 2128
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvis du kun har 1 m fra emhætte til mur, så er det fuldstændig ligegyldigt om du bruger ø 160 flexslange eller spirorør. Tryktabet kommer i det lille hul gennem muren.

Jeg vil absolut råde dig til at lave hullet væsentligt større, de 80 mm bliver aldrig godt. Prøv evt. at kontakte et diamantborerfirma, det tager ikke lang tid for dem at lave et hul i en murstensvæg. Ellers må du selv igang med at bore en række 10 mm huller i en cirkel, så du kan få et større rør igennem. Der findes en "bøsning" som ventilationsrør kan gå igennem, den har en krave som dækker lidt ud over hullet i muren.

Søren O
Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2238
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Hvis man skal ud gennem et hul der kun er ø80, vil jeg klart anbefale at man optimerer på alle øvrige parametre for at få mindst mulig restriktion i systemet.

Jeg vil bestemt ikke mene at det er ligegyldigt, selvom rør trækket ikke er så langt. Specielt hvis der er retningsskift oplever man stort tab i flexslanger.

Elektronikteknikeren
lyngsie74
lyngsie74
Indlæg: 2
Postnr:
lyngsie74 lyngsie74

Mange tak for jeres svar. Det har sat tankerne i gang. At gøre hullet i muren større med diamantborer-firma lyder temmelig dyrt, hvilket budgettet nok ikke kan holde til, og at bore ud selv lyder en anelse svært, da hullet er "polstret" med et tagrør (i en slags metal), der sidder svært fast, og det går hele vejen igennem til ydermuren.

Jeg vil prøve at finde en løsning med konisk reduktion og spiro/plast-rør og lade adaptionen ske så tæt på muren som muligt.

Søren O
Søren O
Indlæg: 2128
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Jeg kan desværre ikke finde noget kapacitetsdiagram på emhætterne fra Ikea. Jeg kan se at max ydelse er ca. 500 m3/h, men ved hvilket tryk. Mit umiddelbare gæt vil være 500 Pa.

En reduktion 160/80 har et tryktap på ca. 50 Pa.

Et ø 80 spirorør har et tryktab på 90 Pa/m

Et ø 160 spirorør har et tryktab på 3,5 Pa/m

Slanger har som tommelfingerregel et tryktab ca. 10 gange højere end spirorør.

En ydervægsrist ø 80 har et tryktab på ca. 500 Pa

En ydervægsrist ø 160 har et tryktab på ca. 150 Pa.

Alle tryktab er ved en volumenstrøm på 500 m3/h.

Ud fra ovenstående er det tydeligt at det slet ikke går at montere vægrist ved ø 80.

Når en ventilator belastes med modtryk (tryktab) ændres ydelsen på ventilatoren. Uden diagram på ventilatoren kan intet forudsiges.

Jeg vil absolut råde dig til at lave hullet i ydermuren større.

Søren O
Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2238
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Er det en skråvæg som hullet går igennem? Så kunydet være en taghætte i stedet for en rist?

Kan du uddybe hvordan den ydre afslutning ser ud?

Elektronikteknikeren
lyngsie74
lyngsie74
Indlæg: 2
Postnr:
lyngsie74 lyngsie74

Emhætten er en netop udgået model fra IKEA, der hedder UNDERVERK. Derfor ingen links til dansk side, men ikea.com har denne info: https://www.ikea.com/pt/en/catalog/...610/ 

Den har en volumenstrøm på 625 m³/h

Teknisk datablad fra linket (manual) har flg. info:

Measured air flow rate at best efficiency point m³/h 336.0

Measured air pressure at best efficiency point Pa 394.0

Maximum air flow m³/h 625

Det er en lige væg. Jeg kan ikke beskrive afslutningen bedre end, at det er 48cm dybt og 8cm i diameter. Der sidder et rør i det, som jeg umiddelbart ikke kan få ud, uden at beskadige det. Måske billeder fortæller det bedre?

ev elmand
ev elmand
Indlæg: 11524
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det rør "falder ud" når du borer på ydersiden hele vejen rundt, og hugger med mejsel. Men du skal også kunne komme til ydersiden, og det er lidt svært his det er på 3-10 etage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O
Søren O
Indlæg: 2128
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Jeg er ret sikker på at du fortryder hvis ikke du laver en større gennemføring. Det ville jo være rart at kunne udnytte emhættens fulde kapacitet.

Du kunne prøve med en intermistisk opsætning. Emhætten må være ret let at sætte op. Så taper (gaffatape) du blot din flexslange til væggen hen over hullet. Så kan du se om emhætten virker efter hensigten. Hvis du bliver tilfreds med forsøget, så bliver det lidt bedre ved at lave afkastet rigtigt, selv om du skulle vælge den nuværende rørføring.

Søren O
GSH
GSH
Indlæg: 220
Postnr: 4200
GSH GSH

Hvor stort er køkkenet i din gamle lejligheden?

En volumenstrøm 625 m3/h lyder temmelig overkil! For at opnå denne luftstrøm skal både døre og vinduer stå åben, i nærmest hele lejligheden.

En volumenstrøm på 625 m3/h er ligeledes mere end dobbelt så meget som for et genvindingsanlæg i et almindeligt parcelhus.

I min optik er der noget der slet ikke hænger sammen, lige meget om det så er 500 eller 625m3/h!

Søren O
Søren O
Indlæg: 2128
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det er en ganske normal luftmængde for en emhætte. Det er normalt ikke så tit der er skruet helt op for kapaciteten, men ja, er alt lukket, så er det tydeligt når en dør åbnes.

Søren O
GSH
GSH
Indlæg: 220
Postnr: 4200
GSH GSH

Muligvis det er ganske normalt luftmængde for emhætter med 500-625 m3/h, men egentlig til hvad nytte, ud over at fuglene får en masse varm luft, såfremt emhætten kan få luft fra omgivelserne, hvis ikke laver emhætten bare vakuum i "køkkenet" som medfører et unødigt stort strømforbrug.

Fandt disse fakta fra Bolius's hjemmeside:

I nybyggeri kræver bygningsreglementet, at der er en emhættemed elektrisk udsugning på mindst 20 liter/sekundet. (= 72m3/h)

Nogle producenter har anbefalet, at du tænder din emhætte5-10 minutter før, du starter med at lave mad for at skabe en bedre udsugning.  

Men ifølge Teknologisk Institut er det ikke nødvendigt. Formålet med emhætten er at fjerne den luft, der bliver forurenet af mados, og derfor skal du tænde den, når du begynder at lave mad.

Ja, det er ligesom med biler, nogle personer vil helst kunne få en fartbøde på under 5 sekunder, andre kan godt vente både 10 og 15 sekunder.  

Søren O
Søren O
Indlæg: 2128
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Noget er et krav, noget andet er hvad der er brug for. 20 l/s kan udmærket være nok under gunstige forhold, men er der træk i køkkenet, eller der kommer en masse damp, er det slet ikke sikkert at de 20 l/s er nok.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.