Kan jeg selv skifte denne trægavl?

Hej!

Umiddelbart syntes jeg det virker som en rimelig overskuelig opgave, men kan være jeg overser noget vigtigt :-) 

Er det til at skifte alle brædderne på sådan en gavl selv? Og hvilke klinkbekldnings brædder vil i anbefale? Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på? (Bemærk det er kun den olieret del, ikke den gavl som er malet)

Problemet et at de fjedre/tørre ind så.der nu er et gab på 1cm mellem to af brædderne, er det noget helt vildt alvorligt?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil anbefale fibercement planker fra cembrit, og på begge gavle.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det burde være let at skifte gavlbrædder selv, men vær opmærksom på at vindpap og isolering ikke skades under nedtagning.

Vælg samme beklædning som det oprindelige i samme dimissioner, eller skift alle gavle så det arkitektoniske indtryk bibeholdes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er nemt at skifte selv (du tjener rigtig mange penge, i forhold til at få en tømrer til at gøre det - sagt af egen erfaring..)
Enig med @Rantzau - lav gavlene ens - det vil pynte gevaldigt på huset

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Super tak for svarene :-)

Er der træ som slår sig mindre end andet træ? I så fald om jeg skulle skifte træsort så de ikke umiddelbart kommer til at slå sig lige med det samme.

Og skal det være tryk imp eller ubehandlet?

Jeg ville nok vælge Hardiplank eller lign. (jeg synes at Cembrit bliver meget skørt)

Ellers trykimpr. og giv dem træbeskyttelse/maling på begge sider.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Dine gavle sidder nogenlunde beskyttet mod slagregn, men ikke mod solens UV-stråler så du behøver ikke trykket træ. Trykket træ udvikler grove revner af behandlingen. Det undgår du ved fersk træ.

Vælg enten brædder med fer og not, eller opsæt 1 på 2. Sidstnævnte sikre bedst tæthed forudsat brædderne monteres med marvsiden ud.

Husk at male brædderne både dækbrædder eller fer inden de monteres, så der ikke ses en stribe når brædderne krymper i sommervarmen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har monteret Ivarplank på 4 gavle ned til overkanten døre for 8-9 år siden. De sidder perfekt. Med den højde du har koster det ikke mange basseører. 


 

Det er fristende at anvende nye materialer der letter vedligeholdelsen.

Alligevel vil jeg mane til besindighed. Brug helst de materialer der var til rådighed da huset blev opført, og som er i tråd med arkitekturen. Ingen ved hvordan dagens huse vil blive vurderet af vores efterkommere.

Desværre ser jeg mange gamle huse hvis arkitektoniske og historiske værdier er gået tabt grundet kortsigtede indskydelser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du vælger træ, så husk at vende marvsiden ud af.

Læs mere om hvorfor her:

https://www.trae.dk/sporgsmal/hvordan-vender-man-braedderne-hvis-et-skur-skal-beklaedes/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også