Hjælp til beton skrivebord

Hej,

Jeg vil gerne prøve at lave et beton skrivebord, hvor bordpladen er i beton. Jeg tænker at bruge to benbukke fra Ikea: https://www.ikea.com/dk/da/catalog/.../80130776/

Jeg har aldrig arbejdet med beton før, så jeg har en del spørgsmål. Først og fremmest: formen. Hvad er de billigste materialer at lave støbeformen af? Er det bare en krydsfiner plade og trælister som sider? Er det nødvendigt at fuge silikone i siderne?

Hvilken slags beton skal jeg bruge (den må gerne være lidt grå-agtig), og hvor tyk skal bordpladen mindst være (optimalt vil jeg gerne have den skal være 3 cm i tykkelse)?

Jeg vil gerne lave et rundt hul i bordpladen, hvor jeg kan putte ledninger igennem. Hvordan gør jeg bedst det?

Hvad er den bedste måde at gøre bordpladen klar til montering af bordben/benbukke? Skal jeg allerede tænke på det, når jeg støber betonen, eller er det nemt at montere når jeg har lavet bordpladen?

Er det muligt at lave en bordplade med følgende mål: 160x75x3?


/Kasper
Hej, Jeg vil gerne prøve at lave et beton... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kasp992a skrev den 26-07-2018 23:04:31

 Der står 3 cm i kommentarerne

Det er heller ikke fordi jeg gerne vil have støbt en plade ind i bordpladen. Jeg vil bare gerne have mulighed for både at bruge bordben og benbukke Jeg har ikke fundet nogle endnu - troede dem fra Ikea kunne bruges, men det ser ikke ud til at de kan holde til vægten.

Ja ok, 3 cm lader ikke et ret tykt betonlag være tilbage, hvis du skal have støbt en 10 mm krydsfinerplade i bunden til fastgørelse af benene. Lad mig sige det på den måde at pladen formodentlig ikke kan holde til ret meget flytteri uden betonen revner, også selv om man lægger et lag jernvæv i.

 Men jeg vil mene du bør være helt klar på hvordan du vil at understellet (benene) skal være før du begynder på pladen. Det understel der er vist under spisebordet er meget klejnt.  

Nu skriver du det skal være et skrivebord, er det tænkt sådan at den ene side skal stå op af en væg hvor du kan fastgøre pladen, det vil gøre det betydeligt nemmere og sikre som jeg ser det ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 27-07-2018 19:51:28

Ja ok, 3 cm lader ikke et ret tykt betonlag være tilbage, hvis du skal have støbt en 10 mm krydsfinerplade i bunden til fastgørelse af benene. Lad mig sige det på den måde at pladen formodentlig ikke kan holde til ret meget flytteri uden betonen revner, også selv om man lægger et lag jernvæv i.

 Men jeg vil mene du bør være helt klar på hvordan du vil at understellet (benene) skal være før du begynder på pladen. Det understel der er vist under spisebordet er meget klejnt.  

Nu skriver du det skal være et skrivebord, er det tænkt sådan at den ene side skal stå op af en væg hvor du kan fastgøre pladen, det vil gøre det betydeligt nemmere og sikre som jeg ser det ?

 Ja, okay. Jeg vil lige finde ud af hvilke ben, der så skal bruges. Hvor meget skal benene kunne holde til af kg hvis bordet måler 160x75 og ukendt cm i tykkelse?

Det vil nok ikke være muligt at fastgøre pladen til en væg, selvom den kommer til at stå op ad en væg.


/Kasper
kasp992a skrev den 28-07-2018 00:32:07

 Ja, okay. Jeg vil lige finde ud af hvilke ben, der så skal bruges. Hvor meget skal benene kunne holde til af kg hvis bordet måler 160x75 og ukendt cm i tykkelse?

Det vil nok ikke være muligt at fastgøre pladen til en væg, selvom den kommer til at stå op ad en væg.

 Grunden til jeg spurgte om der var mulighed for fastgørelse i en væg, er at du dermed undgår at skulle lave et understel der kan optage sideværts bevægelser der vil kræve at benene skal fastgøres forsvarligt til bordpladen. Af samme grund er et par kraftige bukke måske at foretrække. Jeg vil lige prøve at google efter nogle passende ben. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Altså det kan være mig der er galt på veje, men sålænge der anvendes fiberforstærket beton (og ikke armeringsjern) så burde der ikke være noget problem med at støbe i 3cm. 

På linket her (kræver login til selve artiklen desværre) https://goerdetselv.dk/koekken/koek...kkenbordet er et eksempel på en 27mm tyk plade i fiberbeton. 

De her har en special fiberarmeret mørtel (ligner i beskrivelsen noget beton) som de siger kan bruges i 1,5 tykkelse - eller ved at indstøbt flamingo i en tykkere plade også spare vægt som i deres eksempel http://www.gazelle-fiberbeton.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=100008



Ask
askholme skrev den 29-07-2018 19:56:14

Altså det kan være mig der er galt på veje, men sålænge der anvendes fiberforstærket beton (og ikke armeringsjern) så burde der ikke være noget problem med at støbe i 3cm. 

På linket her (kræver login til selve artiklen desværre) https://goerdetselv.dk/koekken/koek...kkenbordet er et eksempel på en 27mm tyk plade i fiberbeton. 

De her har en special fiberarmeret mørtel (ligner i beskrivelsen noget beton) som de siger kan bruges i 1,5 tykkelse - eller ved at indstøbt flamingo i en tykkere plade også spare vægt som i deres eksempel http://www.gazelle-fiberbeton.dk/in...mid=100008


 Nej det tror jeg nu ikke du er, forudsat pladen ligger på en kraftig sarg eller oven på nogle køkkenunderskabe. Fiberbeton har mig bekendt mange gode egenskaber men kan alligevel ikke lave bordplade så styrken kan måle sig med en af træ.

Det eneste jeg ikke kan gennemskue med fiberbeton er hvordan det vil se ud hvis man indfarver betonen. Fiberen man putter i betonen har jo en passende grå farve der matcher betonens.

Det omtalte formmørtel har jeg ingen aning om hvad kan holde til. Men hvis den viste opskrift kan holde, ville jeg personligt helt klart overveje om det vil være vejen frem hvis jeg stod og skulle fremstille en plade selv. Dog ville jeg nok modificere opskriften med styroporpladen ved at lave nogle 1,5 cm huller for hver 15 cm over hele arealet, så over og undersiden af pladen blev forbundet. Det vil uden tvivl hjælpe gevaldigt på pladens generelle styrke. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
kasp992a skrev den 28-07-2018 00:32:07

 Ja, okay. Jeg vil lige finde ud af hvilke ben, der så skal bruges. Hvor meget skal benene kunne holde til af kg hvis bordet måler 160x75 og ukendt cm i tykkelse?

Det vil nok ikke være muligt at fastgøre pladen til en væg, selvom den kommer til at stå op ad en væg.

Jeg ville kigge efter nogle der lignede den her:  https://mifapladen.dk/vare/moebler/bordben/3-delt-bordben-700mm-krom

Eller ligefrem noget der ligner disse: https://mifapladen.dk/vare/moebler/bordben/klapben-type-9215-2-stk

Desværre står der ikke noget om bæreevnen, men med en plade der vejer en del vil det nok være formålstjenligt at vælge nogle der har en større overflade på den del der hviler på gulvet. 

Underligt er det med bordben, hvor man normalt opgiver bæreevnen til 50 kg.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis