Lovlig eller ulovlig elinstallation?p

Hej

Jeg har lige købt lejlighed, og har i den forbindelse fundet ud af at der ved nogen af stikkontskterne i stuen ikke er trukket en jordleder, selvom der er opsat et 1,5 modul stikkontakt med jord. Boligen er fra 

Februar 1975. Men jeg ved den er renoveret indenfor de seneste 2 år.

Mit spørgsmål er så, er det lovligt at have stikkontakter med jord opsat, men hvor der ikke er trukket jordkabel til?

Hej Jeg har lige købt lejlighed, og har i den... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jetdirect skrev den 25-07-2018 10:06:23

tror du selv på man får udskiftet og trukket jord på en ejerskifte forsikring, Der er intet ulovlig ved at der er stikkontaktet uden jord selvom der er jord andre steder i huset.

hvorfor skulle man lige kunne få forbedret sin instalation på den regning når der ingen ulovlige forhold er i det man har købt ?

 Det ulovlige ligger vel i at der er opsat stikkontskter med jord, hvortil det ikke er en aktiv jordleder. Havde stikkontakten nu været en uden jord, så havde alt jo været iorden. 

Det har i en periode været tilladt, at opsætte stikkontakter med jordhul, som ikke var forbundet. Citat fra eleftersysnhåndbogen: 

"I installationer, og ved udvidelse af eksisterende installationer uden beskyttelsesleder, udført i perioden 1. januar 1974 til 31. marts 1994 accepteres dog stikkontakter med jordkontakt installeret/udskiftet uden tilslutning af jordkontakt til en virksom beskyttelsesleder frem til 28. februar 2009.

Det er en forudsætning, at der er beskyttelse mod indirekte berøring under anvendelse af en RCD (HFI- eller HPFI-afbryder), og at der på installationstidspunktet ikke var specifikt krav om fremføring af beskyttelsesleder til stikkontakterne."

Så sælger vi bare henholde sig til det, og sige at det er lavet på et tidspunkt, hvor det var lovligt. Det er tæt på umuligt at bevise, hvornår arbejde er lavet.

Beviset ligger i ved at få bekræftet hvornår LK har startet produktionen af given stikkontakt.

Samt evt. hvornår begyndte man at lave stikkontakter uden afbryder?

Det forekommer mig at det var efter 1994.

Umiddelbar siger LK's hjemmeside model 2016, for given oplyste stikkontakt..

Den type stikkontakt uden afbryder, kan man ikke få uden jordbenshul. Man kan heller ikke købe dæksel som reservedel.

Du kan kun udskifte til en type med afbryder enten i enkelt eller dobbelt udgave. Bliver det dobbelt udgave så kan man kalde det en forbedring da du får flere muligheder, men installationen bliver ikke hverken bedre eller dårligere af den grund. Hvis jeg var sælger så ville jeg ikke umiddelbart bekoste udskiftning, delvis fordi jeg ikke mener det er forkert og delvis fordi det ligger under det jeg ville kalde bagatel grænsen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg ved med sikkerhed at sælger har købt lejligheden indenfor de seneste 2 år, hvorefter han så har renoveret den.

Mht bagatel grænsen, gælder det så også når det drejer sig om alle stikkontskter i stue, soveværelse, gang, samt et andet værelse. Vi snakker altså ca 15 stikkontakter

Annonce

Tjaa - jeg ville nok tage til onkel Harald og købe 15 af disse og skifte dem selv.

https://www.harald-nyborg.dk/p7929/fuga-stikkontakt-enkelt-hvid

Den tussebasse det koster kan du så spare i mavesårsmedicin. Du har vel ikke købt den ubeset, så du burde nok have reageret på det INDEN du skrev under på kontrakten.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Max 15 stk. a' 75 kr. = 1125 kr., hvor stor en det af det samlede køb er det? Du kan selv bedømme om det er lidt eller meget af det, du har givet for lejligheden. Du kan også overveje, om du kan leve med, at det er de forkerte stikkontakter, der er monteret. Ellers gå dog til sælger og bed ham om at få lovliggjort forholdet.


fase

Svar det mig ville jeg selv skifte de kontakter, som Fabrin nævner at koster du kan jo prøve at få sælger til at dække dem vil han ikke det har du kun et civilt søgsmål tilbage som koster dig mellem 5 og 10.000, Sry der er sgu en dyr pris for at få ret. Så mon ikke bare at du lulle købe de kontakter og så ellers bruge resten af af livet et glæde dig over din nye lejlighed....😎😉

Vi forsøger selv at skifte dem også må vi se hvad der sker. 

Hvis nu jeg evt. vil have trukket jord ud til 1 af stikkontakter, for at sløjfe videre til en udendørs (til altanen), eller bare få trukket jord direkte derud(ny stænktætstikkontakt selvfølgelig). Kan det lade sig gøre hvis ikke der er kørt plasticrør med rundt til dåserne? Eller er det en større opgave, der skal vel også en autoseret elektriker ind over dette?

Hvis der ikke er kørt jordleder med rundt, så ligger det sandsynligvis i rør. Og så er det ´"let" at trække flere ledninger i røret. Det vil jeg anbefale at få elektriker til.

Når jeg skriver sandsynligvis så hænger det sammen med at man næsten ikke kan købekabler uden jordleder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis