Gulvvarme slanger over loftet eller underboring?

Hej,

I forbindelse med renovering af 2 mindre rum, vil jeg gerne være lidt "fremsynet" og i stedet for blot at montere retur ventiler til fjernvarmen, vil jeg midt i huset montere en ny central blandesløjfe til gulvvarme - så kan jeg løbende bygge videre på den.

Den centrale blandesløjfe kommer til erstatte en radiator i samme rum, så den del har jeg ret godt styr på hvordan skal laves.

Men så er der gulvvarmeslangerne fra de rum jeg starter med at renovere - Der er selvfølgelig et køkken/alrum imdllem de 2 istandsatte rum og den nye blandesløjfe, så jeg skal udtænke en lidt alternativ rørføring - da jeg ikke har økonomi til at bryde gulvet op i køkken/alrummet lige nu.

Jeg tænker jeg kan føre slangerne op til det ubenyttede loftrum - isolere dem godt, og så føre dem ned igen der hvor den nye blandesløjfe bliver placeret - Dog er jeg ikke så meget for det med varmeslanger på loftet. Der vil selvfølgelig være flow i dem, men alligevel. Og skal jeg i så fald blot trække rørene i ét stræk, eller skal der monteres noget udluftning eller andet på loftrummet?

Havde også tænkt om man kunne få rørene underboret? Der er i princippet lige skud linje til blandesløjfen - men tænker også der skal noget af et hul til for at få 4 varmerør inkl rørisolering igennem - Tænker der er 8-10 meter.

Hvad ville i andre gøre?

Mvh. Thomas Hartmann

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke godt at få dem op på loftet. Jeg ved godt at frost er lig med gennemstrømning men alligevel. Og så er det ikke let at udlufte. 

Når du har hugget gulvet op i det centrale rum, kan du bore under lige under beton ( der ligger der sikkert sand)  ved hjælp af en hjemmelavet lang boreskovl. Jeg har boret under veje med sådan en i " gamle dage" 

Du skal have et ca. 120 mm 1 m lang rør der deles på langs. På den svejses 3 m 1/2" rør med gevind. Der sigtes og graves der ind og skovlen trækkes tilbage hver gang for tømning. Når du ikke kan nå længere sættes muffe på og et stykke skues i. Nå bliver det lidt mere besværlig for det skal adskilles for hver skovlfuld. De skal nok graves ad 2 omgang for at få plads til 4 hold rør.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok - Det lyder som en ret spændende fremgangsmåde - efter lige at have læst det et par gange, tror jeg umiddelbart jeg er med på hvad du mener. - Når det er længe siden har du nok ikke billeder...

Jeg tror umiddelbart mit gulv er opbygget med et lag leca kugler, herpå er der smidt et lag beton som blandt andet skillevæge står på - samt strøer til gulvet i køkken alrummet. Er ikke helt sikker på det er sådan, men det var sådan jeg oplevede da jeg renoverede et af de andre rum tidligere. Men hvis jeg skal bruge din metode - skal jeg vel et stykke ned under lega kuglerne og grave? - For når man først begynder at røre ved leca kuglerne, så flyver de til højre og venstre kan jeg huske.

Går ud fra det er no-go at grave igennem leca laget?

Mvh. Thomas

Jeg tror du har meget ret i at leca laget ikke er stabil nok at grave i. Og der skal helst være sand eller sandjord. Er det lerjord under leca så er det meget vanskelig. 

Nej jeg har bestemt ikke foto det var nok ca. 1970 og der havde jeg ingen planer om at skrive på denne side. 

Jeg har også været med til at skubbe 110 mm kloakrør under med donkraft. Samtidig blev der skyllet inde i røret så sand og jord kom bagud. <<

En gang havde vi lånt noget håndkraft hydraulisk- Det blev sat ned i grøften og vi pumpede som gale. Rørspidsen må have ramt en sten undervejs for pludselig stak den 10 cm op ude midt i vejen. 

Nu om stunder lejer man et firma til at køre en "muldvarp" under vejen. Det er nogen med trykluft og nogle vibrationer der hamrer et hul under vejen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du skal have et rør under dit gulv, så skal der fjernes materialer. Hvis du sender en "mulvarp" igennem vil dit gulv sikkert blive ødelagt fordi der presses materialer opad.


Søren O

Med muldvarp kommer det jo lidt an på dybden. Man kører dem da ofte unde veje uden at det ses på vejen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja når der arbejdes med rørunderføringer er dybden afgørende, og overskydende materialer er et stort problem. Jeg har oplevet en bule på ringvejen i Aarhus, hvor asfalten blev løftet ca. 12 cm på det højeste sted. Der blev planfræst i alle 4 vejbaner, i alt ca. 150 m2.

I dit tilfælde ville jeg vælge at gå over loftet. Det mest sikre vil være at placere udluftninger (gerne automatiske) på det højeste sted. Og sørg for at få lagt tomrør hvor du senere kan få brug for det.


Søren O

Den udluftning der skal monteres, hvad er det for en? Har ikke lige fysisk set hvordan de ser ud?

Jeg har lige været ved at måle efter, kan faktisk få underføringen ned på 5 meter, så  det virker jo umiddelbart som en overkommelig strækning at styre. Tænker dog der er noget ret fast jord dernede 😬

Gode forslag i har, dejligt med noget input - så tak for det...

Den her kunne vel egentlig bruges til formålet? 

Alternativt kunne man svejse en snegl på et jernrør med gevind - så må Lan kunne trække jorden tilbage med boret?

Den mest simple udluftningsventil er er almindelig udluftningsventil som på en radiator. Den automatiske udluftningsventil fylder som et hønseæg.

Hvis du vil under gulvet, vil jeg foreslå dig at trykke et foringsrør ind under gulvet, samtidig med at du "borer" materialet ud. Hvis det er løse Leca nødder, kan du sikkert suge dem ud med en (industri)støvsuger. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis