Udskiftning af korrespondance afbryder til lysdæmper

Hej alle,

Jeg er igang med at udskifte min gamle "almindelige" korrespondance afbryder til en afbryder med lysdæmper. Min gamle kontakt ser således ud:

Nye afbryder er en LK FUGA Lysdæmper LED-S 120VA (med korrespondance), og har prøvet flere måder at tilslutte den på, men efterfølgende kan jeg ikke tænde lyset hverken på den tilbageværende gamle kontakt, eller min nye. Bagsiden på min nye kontakt ser sådan ud:

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg skal tilslutte ledningerne på i min nye afbryder? Eller andre ting jeg skal være opmærksom på, der kan forårsage at jeg ikke kan tænde lyset efterfølgende? Til info kan jeg fortælle at kontakterne styrer 9 loftspots med LED pærer.

God sommer!

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg gætter på at den brune i din korrespondanceafbryder er fase, så den skal i klemmen L. Den grå skal så i klemmen med bølgelinien . Men du skal lige vise et billede af den anden afbryder bagfra, så vi kan se klemmerne og ledningsfarverne. 

Den anden afbryder skal bygges om til en impulskontakt ved at forsyne den med em fjeder. 

Bladfjeder grunden er, at afbryderen skal ændres fra at være en omskifter til at være en impulskontakt.

I den kontakt, som du tager et billede af, er der sandsynligvis to brune, en sort og to grå ledninger, men lad os lige se billedet.


fase

Du kan starte med at montere lysdæmper som Fabrin skriver OG tage grå og sorte ledninger af den anden korrespondance. Så får du noget af det til at virke. 

Samtidig tage billede af den anden kontakt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej begge to. Jeg nåede ikke at kigge mere på det igår, men under alle omstændigheder tak indtil videre. Håber at nå at kigge mere på det i aften.

Til info er den grå ledning faktisk en samling af to andre ledninger (orange og hvid), som jeg samlede tidligere på aften, blot for at have lidt mere kabel at arbejde med indtil jeg fik det til at virke, og efterfølgende kunne samle det korrekt (uden samlemuffer m.m.).

Hej

Først og fremmest, skal du koble det som Fabrin skriver, dog da du har de gamle afbryder, skal du ikke anvende en bladfjedre, men en almindelig fjeder (https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-fjeder-for-kiptryk)


For at gøre dem nem forklarelig, har jeg tegnet lidt. 

Overstående er gældende, hvis brun er Fase (Kan evt. ses, hvis den går i en stikkontakt). Grå er tændledning, som går i spottene, og sort er mellemledning. Du sagde som sagt, at grå gik sammen med orange og hvid. 

Dog har jeg taget den gamle afbryder, og derfor kan farverne være anderledes i den anden. Jeg kan derfor komme med en mere præcis svar, hvis du ligger et billede og af den anden afbryder også. Det vil jeg anbefale, da du dermed er mere sikker på at få det samlet rigtig. Skitsen er egentlig bare for at vise fremgangsmåden.

Mvh Claus Hansen



wwww.elbogen.dk - Din El guide

citat: Til info er den grå ledning faktisk en samling af to andre ledninger (orange og hvid),

Det er ikke nemt at komme med korrekt svar når billedet ikke viser virkeligheden

I Claus Hansens eksempel skal du huske at de andre ledninger skal flyttes/tages væk.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg tror din korrespondance ser sådan ud:


Det betyder at du skal tage den grå ledning ud af afbryderen til venstre. Den vi ikke har et billede af. De to ledninger sætter du sammen med en samlemuffe. Fasen kunne du så placere i klemmen med rød udløser, så er den placeret. Den sorte skal så i den klemme, hvor den giver signal, når du trykker på tangenten, efter du har sat en fjeder eller bladfjeder i din afbryder. Så burde det virke.


fase

Hej igen. Beklager ventetiden, men har først fået tid nu til at kigge på det igen. Her billeder af begge kontakter af hvordan det ser ud i dag (har fjernet de "forlængerkabler" jeg havde sat i).

Højre (den der skal skiftes til lysdæmperen):

Venstre (den der skal blive):

På begge billeder, er det knappen øverst der er tænd/sluk.

Når jeg monterer lysdæmper som Fabrin skriver, og tager den sorte ledninger af den anden korrespondance, fungerer lysdæmperen som den skal, men den tilbageværende har så ikke længere nogen funktion.

I den tilbageværende kontakt (den venstre) går den nederste brune videre nede i væggen, mens den øverste brune (ved siden af den sorte) går ned i kontakten nedenunder.

Det er en lille smule kryptisk da det er gamle og nye farvekombinationer der blandes, men ikke umulig. 

Der hvor du skal have lysdæmper er det tydelig at det er hvid der er brugt til fase, og den er forbundet ned til stikk. med et stk orange. De skal begge 2 i kl. L i lysdæmper. 

Så skal du have forbindelse op til din lampe og det er den brune som så skal i den med bølge symbol. 

I den anden ende (nederste billede) har du 2 brune hvor  den ene kommer nede fra stikkontakt (jeg kan ikke se hvilken ) den øverste kommer nede fra stikkontakt   Det er fase som flyttes over hvor sort nu sidder. Det er der hvor knappen er rød. Både sort og den anden brun får lige midlertidig en samlemuffe. 

Nu vil din lysdæmper virke henne på dæmperen.

Den sorte monteres i en af de ledige klemmer, men kun hvis du har en fjeder til at sætte under tangenten for neden i afbryder. Afbryder skal virke således at der kun er spænding på den sorte når fjeder er trykket ind, og det afbrydes når der slippes. Er det omvendt flytter du sort til en anden klemme

Det måles henne ved lysdæmper ved midlertidig at flytte den brune som sidder i kl. med bølge over sammen med den sorte i -> Så vil lampen være tændt når fjeder er trykket ind (men dæmper virker ikke)  

Og sort forbliver i lysdæmper på kl. -> Pil ind.  Brun kommer tilbage til kl. med bølge 

Så virker det også fra "fjernbetjening" Et hurtigt tryk tænder og slukker medens et længere varende tryk løfter og sænker lydniveau. 

MEN da det sidder i gerikt uden dåse bagved må der ikke forekomme samlemuffer bagved. Så du er nødt til at få den sidste brune ( tændledning) afmonteret oppe i lampested og trukket ud af rørene. 

Den sidder sikkert i udtag på M1 sammen med den anden brune.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi har tid nok, så det er ikke et problem. Dine ledningsfarver passer ikke sammen. I den øverste er der en
 I den nederste er der
Er de grå fase i den øverste afbryder? Og hvor bliver den gå af i den underste afbryder? Er der en samling et sted? 


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis