kolonihave, gode råd til alt

Ceciilieb
Ceciilieb
Postnr:
Ceciilieb Ceciilieb

Kære alle :)

Jeg har idag købt mig en rigtig dejlig kolonihave, med et gammelt hus, som jeg påtænker at fjerne. Efterfølgende skal jeg have bygget et nyt kolonihavehus. Og jeg glæder mig!

Jeg er selv ret god med hænderne og har tidligere istandsat min lejlighed med både nye lofter og vægge i gips samt lavet badeværelse. Min far og hans kammerater har også hænderne skruet godt på, men ingen af os er håndværkere, hvorfor jeg nu søger råd herinde, for at komme sikkert fra start

- og jeg tager imod alle tips og tricks med kyshånd!

Jeg har i min barndom døjet med allergi ved besøg i sommerhuse, som tit ender med dårligt indeklima og skimmel, hvorfor det er rigtig vigtigt for mig at mit hus får et optimalt indeklima - så jeg kan tåle at være der.

Jeg regner med at installere en luft-luft varmepumpe og holde en temperatur på ca 15-18 grader året rundt. Jeg drømmer om gulvvarme; er dette mon muligt på nogen måder?

Mine overvejelser går på om man kan bygge i 70 mm bjælker og ikke efterisolere (det har jeg fået at vide, af en der forhandler hytter i 70 mm bjælker) - dette look synes jeg nemlig også er smukt både ude og inde

Er det muligt selv at banke et skelet sammen og isolere samt beklæde det, og i så fald hvilke lag og hvilken rækkefølge? Og hvordan sikrer jeg mig at det holder til vind og vejr (og sne)?

Hvordan får jeg et gulv med mindst mulig kolde fødder?

Hvordan kan jeg få klinker på mit badeværelse uden at fugerne revner, når nu huset bliver i træ?

Jeg har efterhånden læst mig frem til at punktfundament er det nemmeste/billigste->bedste. Er der nogen der har andre erfaringer?

Jeg undskylder på forhånd min uvidenhed og evt mere eller mindre dumme spørgsmål, men spørg mig om graviditet og fødsel og jeg kan være med ;)

Kærlig hilsen en jordemoder og nyudklækket kolonihaveejer

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

1. Find ud af, hvad du vil. Du nævner både præ-fabrikeret bjælkeskur og spørger ind til opbygning af vægge.

2. Hvis du vælger 75 mm "hus", vil det blive dyrt at holde 15-18 gr om vinteren, ligesom du skal tætne for utætheder, der vil komme når træet sætter sig. Lyt efter andre ejere og ikke sælgeren.

3. Gulvvarme kan laves med strøm. Men der er lang reaktionstid. Så hvis du vil tilbringe en weekend en vinter, får du først glæde af det tidligst dagen efter.

4. Gulvet holdes lunt med 400 mm isolering under og trægulv. Læg et par små tæpper, hvor man typisk vil sidde i længere tid.

5. Hvis du alligevel skal rive det gamle ned, og fjerne sokkel, så mener jeg det bedste er at få gravet ud til en hel sokkel. Du undgår besøg af alt muligt, ligesom du kan gøre gulvet varme og tættere, end med punkter. 

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Inden du går i gang, skal du undersøge krav om fundering. Hovedparten af kolonihaveforeninger har krav om punktfundering.

Derefter skal du beslutte hvilket behov du har som har betydning for komfort og opvarmning. Eksempelvis kan en brændeovn kan ofte være et godt alternativ til en varmepumpe.

Kan du give lidt flere oplysninger så vi bedre kan rådgive dig?

Så bliver fødslen af kolonihavehuset nok heller ikke så hård.   

Ceciilieb
Ceciilieb
Postnr:
Ceciilieb Ceciilieb

Jeg vil gerne bygge et 40 m2 "sommerhus", altså fuldt funktionelt, med vaskemaskine og opvaskemaskine, idet der snart bliver kloakeret. Klinker på badeværelse synes jeg er det mest elegante, men jeg er blevet anbefalet at sætte linoleum op, som jo kan give sig, sammen med træet.

Mit eneste reelle krav derudover er at der skal kunne holdes de 15-18 grader året rundt for at passe på indeklimaet og undgå fugt.

Derudover er jeg meget åben for at gøre det som giver bedst mening. Min mor mener jeg skal købe et kalmar hus med "medbyg", men jeg synes umiddelbart at det lyder helt vanvittigt dyrt for de m2 jeg skal bruge.

AJohansen
AJohansen
Postnr: 8220
AJohansen AJohansen

Hvad regner du med, at den færdig hytte må koste dig?

Det har jo også stor betydning for, hvor flyvsk dine ønsker og drømme kan være ;-)

Du kan jo også overveje at bygge din kommende lille hytte ud af genbrugsmaterialer. Fejlkøbs- og overskudsmaterialer fra f.eks. DBA og Gul og Gratis.
https://boligmagasinet.dk/boliger/k...ive-frirum

Men jeg er helt enig med Uldal i, at du bør bygge på en helstøbt sokkel med støbt gulv.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Prøv at undersøg om du må bygge større. Med dine ønsker om både vaskemaskine og opvasker, tegner du et billede af bedre komfort. Hvis huset bygges i træ i solide materialer og korrekt isolering, med støbt gulv, er fliser ingen hindring. Jeg tror ikke det er omkostningerne til selve bygningen, der løber fra dig, men Lux-en. Din dom over sommerhuse, der generelt skulle være befængt med fugt og skimmel, er hentet ud af luften. Indeklima handler om luftudskiftning og ordentlige materialer. 

Vil du være med? Log ind for at svare.