Dimensionering af varmeslanger fra fyrrum i lade til hus

Hej.
Er der nogen der ved lidt om dimensionering af varmeslanger.?

Jeg får mit fyr til at stå i en udbygning, og skal have gravet noget præisoleret rør i jorden.
Længden på røret bliver ca. 25m.
Huset er på grundplan 166m2 (bebygget areal), og der er 1.sal på 110m2. Så ialt 276m2.
Der kommer gulvvarme i hele stueetagen, og på sigt også på 1. sal.

Er 2x25mm nok.? Eller skal jeg have 2x32mm? Eller er jeg helt galt på den? :)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok, men hvis du kommer til at køre lavtemperatur anlæg som varmepumpe mv. er det en fordel med en stor dimension. Alligevel vil jeg dog mene at de 25mm også vil gøre det. Kommer man en dag til at mangle lidt varme, kan man bare skrue pumpen et niveau op.


Elektronikteknikeren

Njaae, vil mene du skal op i 5/4" eller 1,5" for ikke at få for store rørtab på pumpen. Du skal tænke på det er hele husets varmeforbrug du skal have flyttet gennem rørene. Men muligvis er jeg for konservativ ?    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har pillefyr i garagen også ca 25m fra huset der har jeg to enkelte 22mm preisolerede løgstørrør  dvs sige der er 16mm indvendig lysning. til 160m2 ialt pumpen køre meget sjældent på mere end 5w som er minimum det er bare når vvb er tømt at de køre op på 10-12w i en kort periode. Man skal tænke på at plast rør næsten ingen modstand yder  til forskel fra sort jernrør.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Nemlig. Dagens PEX mv. yder kun ring modstand.


Elektronikteknikeren

Nu skriver du hele hyttetn på 176m², men hvilken isolerings klasse er den i? For hvis du køre med en G skal du have MEGET mere energi igennem din gulvvarme/rørene fra laden, end hvis dit hus er et A+2020.

Denne faktor er ret væsentlig, så hvilket energimærke har du på hytten?

Uden kendskab til energimærket, vil jeg mene du skal op i en 32mm (1.5") for at "være på den sikre side" til når vi får den næste is-vinter.


 

Annonce
Steensen skrev den 21-07-2018 20:56:05

Nu skriver du hele hyttetn på 176m², men hvilken isolerings klasse er den i? For hvis du køre med en G skal du have MEGET mere energi igennem din gulvvarme/rørene fra laden, end hvis dit hus er et A+2020.

Denne faktor er ret væsentlig, så hvilket energimærke har du på hytten?

Uden kendskab til energimærket, vil jeg mene du skal op i en 32mm (1.5") for at "være på den sikre side" til når vi får den næste is-vinter.

 Energimærket er D (inden jeg gik igang med renovering)
Ved ikke hvad det vil blive til efter renovering. Er igang med at lægge isolering i gulvene (før 70mm rockwool batts, og nu 380mm superEPS), og der kommer energiklasse A vinduer og døre. Og efterisoleret i loftrum.

Prøv da at kontakte en professionel leverandør, f.eks. Hedestoker, for at få vejledning. Jeg vil tro at 2x25 mm er nok.

Og til Steensen - 32 mm Pex svarer ikke til 1 1/2". Pex-røret er ca. 26 mm indvendig i lysning, hvilket svarer til lysningen i et 1" rør. Jeg vil dog tro at du skal op i et 1 1/4" rør for at få samme vandmængde gennem røret grundet den højere friktion i jernrøret.


Søren O

Nu skriver Morten24, at der skal være gulvvarme, det vil sige at fremløbstemperaturen skal være omkring 30°C, så må det være nitters "konservative" bud der er det bedste.


fase
S. Fabrin skrev den 22-07-2018 08:57:28

Nu skriver Morten24, at der skal være gulvvarme, det vil sige at fremløbstemperaturen skal være omkring 30°C, så må det være nitters "konservative" bud der er det bedste.

 Men shunten skal vel ikke sidde i fyrrummet?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Men shunten skal vel ikke sidde i fyrrummet?

Det står der ikke noget om i spørgsmålet. 


fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis