Dimensionering af varmeslanger fra fyrrum i lade til hus

Morten24
Morten24
Postnr:
Morten24 Morten24

Hej.
Er der nogen der ved lidt om dimensionering af varmeslanger.?

Jeg får mit fyr til at stå i en udbygning, og skal have gravet noget præisoleret rør i jorden.
Længden på røret bliver ca. 25m.
Huset er på grundplan 166m2 (bebygget areal), og der er 1.sal på 110m2. Så ialt 276m2.
Der kommer gulvvarme i hele stueetagen, og på sigt også på 1. sal.

Er 2x25mm nok.? Eller skal jeg have 2x32mm? Eller er jeg helt galt på den? :)

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det er nok, men hvis du kommer til at køre lavtemperatur anlæg som varmepumpe mv. er det en fordel med en stor dimension. Alligevel vil jeg dog mene at de 25mm også vil gøre det. Kommer man en dag til at mangle lidt varme, kan man bare skrue pumpen et niveau op.

Elektronikteknikeren
Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Njaae, vil mene du skal op i 5/4" eller 1,5" for ikke at få for store rørtab på pumpen. Du skal tænke på det er hele husets varmeforbrug du skal have flyttet gennem rørene. Men muligvis er jeg for konservativ ?    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Jeg har pillefyr i garagen også ca 25m fra huset der har jeg to enkelte 22mm preisolerede løgstørrør  dvs sige der er 16mm indvendig lysning. til 160m2 ialt pumpen køre meget sjældent på mere end 5w som er minimum det er bare når vvb er tømt at de køre op på 10-12w i en kort periode. Man skal tænke på at plast rør næsten ingen modstand yder  til forskel fra sort jernrør.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Nemlig. Dagens PEX mv. yder kun ring modstand.

Elektronikteknikeren
Steensen
Steensen
Postnr: 6715
Steensen Steensen

Nu skriver du hele hyttetn på 176m², men hvilken isolerings klasse er den i? For hvis du køre med en G skal du have MEGET mere energi igennem din gulvvarme/rørene fra laden, end hvis dit hus er et A+2020.

Denne faktor er ret væsentlig, så hvilket energimærke har du på hytten?

Uden kendskab til energimærket, vil jeg mene du skal op i en 32mm (1.5") for at "være på den sikre side" til når vi får den næste is-vinter.

Morten24
Morten24
Postnr:
Morten24 Morten24
Steensen skrev den 21-07-2018 20:56:05

Nu skriver du hele hyttetn på 176m², men hvilken isolerings klasse er den i? For hvis du køre med en G skal du have MEGET mere energi igennem din gulvvarme/rørene fra laden, end hvis dit hus er et A+2020.

Denne faktor er ret væsentlig, så hvilket energimærke har du på hytten?

Uden kendskab til energimærket, vil jeg mene du skal op i en 32mm (1.5") for at "være på den sikre side" til når vi får den næste is-vinter.

Energimærket er D (inden jeg gik igang med renovering)
Ved ikke hvad det vil blive til efter renovering. Er igang med at lægge isolering i gulvene (før 70mm rockwool batts, og nu 380mm superEPS), og der kommer energiklasse A vinduer og døre. Og efterisoleret i loftrum.

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Prøv da at kontakte en professionel leverandør, f.eks. Hedestoker, for at få vejledning. Jeg vil tro at 2x25 mm er nok.

Og til Steensen - 32 mm Pex svarer ikke til 1 1/2". Pex-røret er ca. 26 mm indvendig i lysning, hvilket svarer til lysningen i et 1" rør. Jeg vil dog tro at du skal op i et 1 1/4" rør for at få samme vandmængde gennem røret grundet den højere friktion i jernrøret.

Søren O
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Nu skriver Morten24, at der skal være gulvvarme, det vil sige at fremløbstemperaturen skal være omkring 30°C, så må det være nitters "konservative" bud der er det bedste.

fase
Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369
S. Fabrin skrev den 22-07-2018 08:57:28

Nu skriver Morten24, at der skal være gulvvarme, det vil sige at fremløbstemperaturen skal være omkring 30°C, så må det være nitters "konservative" bud der er det bedste.

Men shunten skal vel ikke sidde i fyrrummet?

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Men shunten skal vel ikke sidde i fyrrummet?

Det står der ikke noget om i spørgsmålet. 

fase
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Når der er 25 m. fra laden vil det da være naturligt at have et "teknikrum" i boligen til varmtvandsbeholder, shunt m.m.

Søren O
Morten24
Morten24
Postnr:
Morten24 Morten24

Ja, det er kun fyret der kommer til at stå i udbygningen.
Shunt, varmtvandsbeholder mv. kommer til at sidde i huset.

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Lige en sidebemærkning, hvis det er et (pladejerns)pillefyr skal der osse være en (blande)shunt ved fyret, ellers får du kondens i kedlen ved temp. under 47 gr. 

Steensen
Steensen
Postnr: 6715
Steensen Steensen
Søren O skrev den 22-07-2018 00:14:26

Og til Steensen - 32 mm Pex svarer ikke til 1 1/2". Pex-røret er ca. 26 mm indvendig i lysning, hvilket svarer til lysningen i et 1" rør. Jeg vil dog tro at du skal op i et 1 1/4" rør for at få samme vandmængde gennem røret grundet den højere friktion i jernrøret.

Tak for info, men nu nævner jeg ikke noget om PEX, jeg tænkte faktisk på PVC eller lignende "glatte" rør.

https://sparenergi.dk/forbruger/bol...liger/huse

Her vil tommelfinger reglen sige du skal bruge ca. 174kWh/m² pr år=30.6MWh/år

Jævnt fordelt giver det ca. 85kWh/dag. Aht. "gode og dårlige tider", ville jeg sige du skal op på 3*85/24=mindst 11kW varme kapacitet.

Temperatur differens på 40°C på til og afgang på varmt vand medfører at du har behov for at flytte: 11/4,19=2,63kg vand pr sekund.

Max strømnings hastighed i vandrør skal ikke overstige 1,0-1,2 meter / sekund aht. begrænsningen af tryktab i rørene ( https://sparenergi.dk/sites/forbrug...6-2013.pdf )
Massen/tidsenhed = hastighed *lysnings areal i rør
1kg vand=1dm³, 1dm=100mm

Areal i mm² er derfor lig med massen divideret hed hastigheden/sekund:

2,63*10^6/1200=2192mm²

Cirkels areal=pi/4*d² ==> Indvendig diameter på røret skal være

kvadrat roden af (2192*4/3,14)=52,8mm, altså 2" almindelige glatte rør er iden lave ende af kapaciteten.

Hæver du vand hastigheden til 3.6m/sek giver det ca. 30,5mm/1,5" glatte rør.

Så jeg vil rette min oprindelige anbefaling/udtalelse til trådstarter til, at afhængigt af hvor meget varme-behov i har, og hvor stort varmt vands forbrug, at du bruger 2.0-2.5 glatte rør eller 2.5-3" PEX.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. differens-tryk-regulator
    Lav-Hus
  2. Varmeslanger i jord/sand
    Lav-Hus
  3. Varmeslanger i jord.
    Lav-Hus
  4. Afstand fra fyrrum til stuehus
    Fyr og opvarmning
  5. Bygge fyrrum i Leca
    Fyr og opvarmning