Stikkontakt er samlet forkert - hjælp!

Hej LDS :)


Jeg har for nyligt købt en ældre, renoveret andelsbolig i Aalborg. Nu har jeg i noget tid irriteret mig over en kontakt som jeg ikke kan finde ud af hvad skal bruges til. 

Idag har jeg så skilt den ad. Og kan umiddelbart se mig frem til at den skulle have fungeret som afbryder for stikdåsen under. Men den gør intet pt. 

Således er setuppet: (3 dele)

Top: loftslys (er tilsluttet med dæmper)

Midt: flipknap (tænd/sluk) - har pt ingen funktion

Bund: stikkontakt, virker, altid tændt. 


Sådan her er det tilsluttet:

L, N og Jord i “bund”

Rødt kabel fra ‘rød’ i bund til rød i midt. 

Sort kabel fra ‘blå’ i midt til væg

Rødt kabel fra ‘rød’ i midt til top

Rødt kabel fra top til væg


Nogen der kan hjælpe??

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tyder på at din afbryder skal tænde et andet lampested end den du har dæmper på. 

Det du kalder rød fra bund - midt - top og videre er jeg sikker på er brun og er L altså fasen der kommer med strøm. 

Den sorte fører så strømmen et eller andet sted hen, når afbryder er tændt, måske til et lampested i loftet som du ikke bruger endnu. Det kan også være forberedt til lys over terrasse hvis det sidder ved den dør. 

Stikkontakt behøver ikke at have en afbryder foran sig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ingen smart måde at finde udtaget på. Men prøv at se om der skulle være et lampested, hvor der ikke er tilsluttet noget.


fase

Nu fremgår det jo ikke hvilken rum det drejer sig om, eller ved hvilken dør afbryder sættet sidder.

Det er vel ikke sådan at der er sat nyt loft op uden at elinstallationer er ført med ned. 

Er det tilfældet skal de der har gjort det både skydes, brændes og have 7 slag i numsen med 3 stykker wienerbrød  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis