Renovering af gammelt elektronik

Jeg hygger mig med renovering af gammelt elektronikudstyr. For eksempel måleinstrumenter, morsenøgler og en sjælden gang gamle radioer. Jeg er i gang med en morsenøgle af messing fra omkring 1915-20 og alt tyder på at den har været lakeret. Der er nogle rillede fingerskruer som har ligget i brun sæbe og Ajax, men de er stadig lige beskidte at se på. Det må være den gamle metallak der har været brugt, men den er ikke til at få bugt med. Hvordan kan jeg opløse denne lak?

Peter


Vh.

Peter

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Foruden en mekanisk en afrensning på roterende messing/stål-børste ville jeg prøve med acetone.

PS. En roterende messingbørste sætter ikke mærker i metal som en stålbørste normalt gør.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg starter med acetone. Jeg har fundet firmaets gamle katalog over deres telegrafudstyr og der står ganske rigtigt at de lakerede deres varer. Jeg vil prøve at indsætte et delbillede fra ebay af en sådan nøgle. Den ser dog værre ud end min.


Vh.

Peter

Brug NitroMors hvis brun sæbe ikke klarer jobbet. NitroMors fås i de fleste byggemarkeder og farvehandlere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil prøve med NitroMors (har aldrig hørt om produktet). Brun sæbe og acetone gør ikke det mindste indtryk. Derefter må det blive en messingbørste.


Vh.

Peter

Måske kan man prøve med kautisk soda og tapetklister blandet. Det skulle ha' samme effekt som Bums.


Vh.

Peter

NitroMors virker som kautisk soda på steroider.   

Enten du bruger kautisk soda eller NitroMors, øger det virkningen at vikle de behandlede emner med husholdningsfilm, så fordampningen er minimal.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis