Udskiftning ventilator: El spr. om jord

Hej, jeg har skiftet ventilator i mit bad fra en stor klodset til en pæn og kompakt model.

Jeg har dog 2 udfordringer:

1. I den gamle var jord (gul/grøn) afsluttet i samlemuffe inde i ventilator. Den nye er så smal og kompakt at jeg ikke kan skjule den inde. Se billede. Hvordan afslutter jeg jorden korrekt?

2. Modellen er med fugtstyring og timer, men kan se det kræver en ekstra fase (T) fra mit kabel og har kun 3 leder ned fra loftet. Så jeg antager at jeg må bruge den med fugtstyring når lyset er tændt i bad og bare ærgerligt med timer, da den ikke får strøm når lyset slukkes?

På forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Selv om det ikke er efter lovens bogstav, ville jeg klippe den passende og lægge den på plads under de 2 andre, dreje op den op i eloktronik huset uden samlemuffe, i tilbørlig afstand fra klemmer. 

2. Det bliver du nok træt af, der bør udskiftes til 3 leder kabel uden jrd eller 4 leder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan lægge jordledningen ind i ventilatoren ved at lade den følges med fase og nul og fortsætte rundt lang den runde del. Klip lige kobberet af. Det er fuskermetoden. Du mangler også en mellemledning, som normalt tænder lyset. Ellers er jeg ikke sikker på at tids- og fugtstyring kommer til at virke.


fase

Tak for de fine svar! Fik besøg senere af min far, som kom med den gode idé at lade jord kabel blive op under loftet, så jeg kun trak nul og fase ned. Jeg kunne så beholde samlemuffen på jord over loftet.


Er det ikke en fin brugbar løsning? Eller er der noget med at der ikke må være samlinger udenfor boks?

Den løsning, din far er kommet med, er bestemt ikke lovlig, kablet skal føres helt ind i ventilatoren med alle ledere. Kun hvis du afslutter i en dåse, kan du bruge den løsning, det kan du godt hilse dit fædrene ophav og sige. Noget helt andet er, at du mangler en ledning, nemlig den der tænder lyset og dermed styrer ventilatoren, eller hvis den brune kommer fra lampestedet som tændledning, så mangler du en fase. Lad os få at vide, hvilken ventilator det drejer sig om.


fase

Man kan zoome ind på typeskilt. Awenta KWS100H. 

Det fremgår jo også af tilslutningen at der skal bruges fast fase og ledning fra lyset for at det kører korrekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja, det første man bliver blind på er øjnene   .


fase

Ok, det var ærgerligt det ikke var en lovlig løsning. Den gamle ventilator tændte og slukkede på lys kontakt, men vil det sige at jeg ikke kan få den til at virke med kun brun og blå?

Jeg får lige en elektriker forbi i kommende uge og håber det er muligt at trække et flerledet kabel uden for meget besvær.


Hvis du forbinder L og T, vil jeg tro, du kan få den til at køre, medens lyset er tændt. Det bedste er selvfølgeligt at få en fast fase tilsluttet, så du både kan udnytte timer- og fugtstyring.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis