Ulovlige installation af stikkontakter ?

Hej LDS’er,

Jeg har købt en bolig og er i tvivl om hvorvidt de installerede stikkontakter er lovlige. 

Det ligner at man har fjernet nogle gamle stikkontakter og erstattet med nye Fuga kontakter. Det ligner at hullene omkring rammen af stikkontakterne har været for store og man derfor har proppet flamingo til at fylde ud og lukke hullerne. Er dette lovligt ?

Mvh

Den bekrymrede ejer

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej LDS’er, Jeg har købt en bolig og er i tvivl om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt ligesom når man ikke gider mure indmuringsdåser fast, så skummer man dem fast med noget pu-skum og så lidt sandspartel over.   

Ps. Den (stikpille) var til dig Dennis hvis du læser med   

Der er umiddelbart ikke noget ulovligt med den installation. På det tidspunkt som installationen er fra, var det lovligt at have afbryder og stikkontakter i gerikt UDEN dåse bagved. Om man spartler med linoliekit,  polyfylla eller flamingo siger reglementet ikke noget om. Men det første ville da se pænest ud. 

Det er det godt nok ikke længere, men man må gerne skifte gerikter, ( også i et helt hus)uden at lave det til nutidig standard. 

Jeg har stillet det spørgsmål til sikkerhedsstyrelsen, og fået ovennævnte svar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er absolut ulovligt , det var engang lovligt at sætte afbrydere og stikkontakter i gerikter uden brug af dåser , men hvis man ændrede noget her så skulle det lovliggøres , og de afbrydere og stikkontakter på billedet er af nyere dato og er blevet monteret  uden at man har sat dåser bag i som loven kræver.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Installationen var lovlig, da den blev lavet, og det er den stadig, også selvom man har udskiftet stikkontakten til en nyere.

Jeg holder med ev i denne sag, og mener det er lovligt. Jeg ville ikke gøre mere ved det, hvis ellers flamingoen sider fast.

Loven siger at man ikke må reparer eller ændre på en installation , som med nutidens lovkrav er ulovlig ,  men som var lovlig da den blev lavet , uden at man lovliggør installationen , dvs. i det her tilfælde afslutte installationen i dåser.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er så ikke korrekt Karl Smart. Jeg har mail ( fra ca. april 2018 )  fra sikringsstyrelsen som siger at man må skifte alle gerikter i et hus UDEN at sætte dåser bagved. 

Jeg skal gerne finde den frem senere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det en reparation eller en ændring blot at udskifte en stikkontakt / afbryder?


Søren O

Det er en reperation af bygning at skifte gerikter. Og man må gerne reparere en stikkontakt uden at lave hele huset om. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 19-07-2018 12:52:33

Er det en reparation eller en ændring blot at udskifte en stikkontakt / afbryder?

 Det er en reparation. En ændring kunne være at tilføje en stikkontakt under en afbryder.


fase

Men det er også lovligt, at ny-installere en stikkontakt under en afbryder i et gerigt. Se. f.eks.:

http://elsikkerhedsregler.dk/da/rep...stallation

Citat: "Installationer i gerigter

Der er lovligt at udskifte materiel, der er installeret i overensstemmelse med de bestemmelser, der var gældende på installationstidspunktet. Det accepteres, at fx en smal minitangent udskiftes med FUGA eller tilsvarende nyere materiel.

Det er en forudsætning ved montering af nye gerigter, at afbrydere / stikkontakter placeres samme sted som før.

Det accepteres også, at der fx monteres en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder uden dåse, når dette sker håndværksmæssigt forsvarligt og der ikke er samlemuffer bagved.

Det har aldrig været tilladt at anvende samlemuffer bag dørgerigter, når stikkontakter og afbrydere var placeret direkte i gerigten uden brug af dåse."

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også