Ulovlige installation af stikkontakter ?

Sima09ae
Sima09ae
Postnr: 2610
Sima09ae Sima09ae

Hej LDS’er,

Jeg har købt en bolig og er i tvivl om hvorvidt de installerede stikkontakter er lovlige. 

Det ligner at man har fjernet nogle gamle stikkontakter og erstattet med nye Fuga kontakter. Det ligner at hullene omkring rammen af stikkontakterne har været for store og man derfor har proppet flamingo til at fylde ud og lukke hullerne. Er dette lovligt ?

Mvh

Den bekrymrede ejer

jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Sandsynligvis ikke, men kan du evt. uploade et billede af det?

GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

Hvad siger Elinstallationsrapporten? 

Formoder at der foreligger en sådan rapport.

Da du siger du har købt bolig, men hvor når eller hvor længe siden?

Såfremt det er flamingo op ad stikkontakten er det direkte ulovligt pga. brandfare!

Sima09ae
Sima09ae
Sima09ae Sima09ae

Det er en lejlighed og der foreligger ingen rapport.  

Jeg har ingen billeder af det da jeg sidder på arbejde. Har fundet dette på nettet, hvor det f.x. kunne være at revnen var fyldt op med flamingo..

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Kunne du ikke tage et billede af dine egne stikontakter? Den stikkontakt, du viser, er ikke en fuga, men en smal minitangent. Jeg har svært ved at tro, den smalle revne skulle være fyldt op med flamingo, selv om man ikke skal forsværge noget, fantasien er sommetider stor.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Nu om stunder skal dåsen sidde helt fremme så stikkontakt er inde i eldåsen. Men tidligere måtte der gerne være et stykke ind til dåsen. 

Jeg mener nu ikke der belæg for at stikkontakter skal holde en bestemt afstand fra flamingo. Men derfor kan det godt være noget fusk der er lavet. 

Billeder og eventuel sådan ca. alder på installation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Sima09ae
Sima09ae
Sima09ae Sima09ae

Så har jeg taget nogle billeder. 

Vi flyttede ind for nogle år siden, men har ikke lagt mærke til det før nu. 

Billede 2 kan man se flamingo i bunden.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Det ser ud til, at der er skåret for meget ud til afbryder og stikkontakt, og så har man lavet den løsning. Flamingoen smelter før den går i brand, så du vil se det før der går ild, og nu er der jo lavet en lav det selv løsning. Hvis du vil have det lavet om, så skift den del af gerigtet ud.

fase
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Lidt ligesom når man ikke gider mure indmuringsdåser fast, så skummer man dem fast med noget pu-skum og så lidt sandspartel over.   

Ps. Den (stikpille) var til dig Dennis hvis du læser med   

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Der er umiddelbart ikke noget ulovligt med den installation. På det tidspunkt som installationen er fra, var det lovligt at have afbryder og stikkontakter i gerikt UDEN dåse bagved. Om man spartler med linoliekit,  polyfylla eller flamingo siger reglementet ikke noget om. Men det første ville da se pænest ud. 

Det er det godt nok ikke længere, men man må gerne skifte gerikter, ( også i et helt hus)uden at lave det til nutidig standard. 

Jeg har stillet det spørgsmål til sikkerhedsstyrelsen, og fået ovennævnte svar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Det er absolut ulovligt , det var engang lovligt at sætte afbrydere og stikkontakter i gerikter uden brug af dåser , men hvis man ændrede noget her så skulle det lovliggøres , og de afbrydere og stikkontakter på billedet er af nyere dato og er blevet monteret  uden at man har sat dåser bag i som loven kræver.

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj

Installationen var lovlig, da den blev lavet, og det er den stadig, også selvom man har udskiftet stikkontakten til en nyere.

Jeg holder med ev i denne sag, og mener det er lovligt. Jeg ville ikke gøre mere ved det, hvis ellers flamingoen sider fast.

Vil du være med? Log ind for at svare.