Afmontering af gammelt tagpap

Hej. Jeg makker med at udskifte noget underbeklædning under gammelt tagpap, fordi de nederste brædder er angrebet af råd, fordi der ikke oprindeligt har været monteret tagfod, øv. Men det forbistrede tagpap klæber helt vildt til de brædder jeg skal have af. Har forsøgt at løsne med et stemmejern, men det magter jeg ikke, har ikke kræfter nok. Kan man opløse asfaltlimen med noget ikke naturskadeligt? Eller skal jeg finde en stærk mand? På forhåd tak 🙂


Mvh birte bøvl 🤗
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Jeg gjorde det at jeg sleb en spade skarp... den kan du bedre få "slag" på, og den er mere ergonomisk end så meget andet.
En af mine venner brugte frysespray, der køler tjæren ned, og så springer det af som glas. Men det er en mega dyr løsning, for der skal rigtigt meget spray til i denne varme     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for "Velkomst" og tak for gode råd. Tagpappet skal jo genbruges, limes fast igen, så jeg skal passe på med ikke at beskadige det så meget, at jeg ikke kan reparere det med tagasfalt 🤔 så måske frysespray er en rigtig god løsning, når det er et mindre område og som skal bruges igen, tusind tak, jeg anede ikke, der var noget, der hed frysespray 🤓


Mvh birte bøvl 🤗

jeg tror ikke at det vil være en god ide at genbruge det, har forøvrigt aldrig hørt om nogen der endsige har forsøgt at genbruge brugt tagpap der har siddet på,  du kan ikke få det hele af  noget af det vil falde fra hinanden og der vil sikkert opstå revner så rådet er der skal nyt på.

Altså du vil gerne have løftet den nederste del da det er de nederste brædder ved udhæng som skal skiftes?

jeg ville skære en strimmel af nederst, og se om man kan lægge en ny bane på tværs, med 10cm overlæg fra det gamle tag ned over det nye.

men hvis det er et hus til beboelse, så hedder det nok nyt pap på hele fladen.


Elektronikteknikeren

Tak for ideerne. Ja, netop de nederste, udhænget, så det nederste pap skal løftes op. Det er et kombineret udhus og soveanneks. Nu har jeg bøvlet med det med en kraftig hobbykniv og en stærk mand har hjulpet med stemmejern. Jeg turde ikke bruge frysespray. Var bange for at ramme mig selv. Der er kun gået et lille hul et enkelt sted og jeg regner med at "lappe" med tagasfalt. Tror ikke det er nemt at ligge en ny bane på langs. Det ligger på tværs nu, og nu kommer der en alu tag fod på som går godt op ind under. Det er et tag med kraftig hældning. 


Mvh birte bøvl 🤗
Annonce

Det lyder lidt som lidt fusk i mine ører. Men måske kan du have held med at varme det af. 


Morten

Griner 😅, det er måske ikke den helt korrekte metode, men jeg gør det så godt jeg kan. Det nederste bræt i underbeklædningen, og lidt af det næste var angrebet af råd, så jeg tænker det er bedre at skifte det, end at det smitter til de næste brædder, så det tagpap jeg "lapper" og limer fast igen er næsten kun ud over udhænget. Jeg havde bare ikke kræfter til at få det af, og det var derfor jeg bad om gode råd herinde, men heldigvis fik jeg hjælp af en stærk mand, så nu skal jeg bare have den nye beklædning og endebrættet og den ny indkøbte tagfod på. 🤗


Mvh birte bøvl 🤗

Hej igen. Nu går det egentligt meget godt (men jeg glæder mig godt nok til at få råd til at betale håndværkere, så jeg kan passe haven i fred og ro 🤞) nu mangler jeg bare at tage stilling til om beklædningen skal saves af helt inde ved afslutningsbrættet eller stikke en cm ud så også tagfoden kommer til at stikke 1 cm ud 🤔🤥


Mvh birte bøvl 🤗

Hmm .. de som skrev, at det var noget fusk at genbruge tagpap har nok ret. Det har en tendens til at bule, når det skal klæbes fast igen. Man blir jo nødt til at trække noget i det, når man løsner det og skifter beklædning nedenunder. Håber det hærder op ellers må jeg ty til papsøm og ny overstrygning og drys af skifferste og ellers .. tja, så må det holde så længe som muligt. Jeg går i hvert fald ikke igang med sådan et projekt igen foreløbigt 😜🤥😅jeg havde ikke flere skruetvinger og stiger til det her stykke, men der ses problemet tilgengæld bedre 🤥🤓


Mvh birte bøvl 🤗
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis