Støttemur

Hej


Jeg har gravet ud til en støttemur på 31 meters længde, og når jeg har fyldt lidt stabilgrus i, skal der laves et lag beton på 20-25 cm. 

Jeg har spurgt om prisen på flydende beton, og dette er billigere end selv at blande betonen. Problemet er vel blot, at der kun vil være er vindue på ca 1 time til at sætte den første række sten. Dette kan jeg ikke nå. Betonfabrikken foreslog, at jeg kunne støbe fundamentet med den flydende beton, og først mure feste række sten på, når fundamentet et tørt. 

Derved kommer den første række sten ikke til at blive presset ned i beton-fundamentet  . Spørgsmålet er, om ikke det vil medføre en mindre holdbar konstruktion, når stenen ikke er presset ned i det primære fundament, men derimod blot muret på efterfølgende? 

Vil det ikke også være sværere at få første række sten til at ligge i vater, eftersom højden på stenene ikke kan justeres nedad?

Hvordan ville I bære jer ad med ovenstående?

På forhånd tak 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil forslå tørbeton. Så har du det meste af dagen. Vand gruset forinden. Bland støbemix 0-8 mm og cement med et stort piskeris i en murerbalje. Forhold 1:6. Det går hurtigere end du tror. Sæt 1. række sten i den tørre beton. Dæk stenene med plast og lad fugten fra gruset stige op og hærde betonen. Dagen efter kan du begynde de efterfølgende rækker.

Jeg vil mene du får det bedste (og nemmeste) resultat ved at sætte den første række sten i flydende beton efter en snor. Nu skriver du ikke hvilken slags sten der skal anvendes, men hvis det fx. er fundablokke, husker jeg da fra mine unge år, at man (2 mand) fint kunne nå at sætte den første række fundablokke i flydende beton til et almindelig parcelhus på en times tid. Forarbejdet var naturligvis gjort så det lige var til at gå til - ved at fundablokkene på forhånd var jævnt fordelt over hele strækningen.   

Ps. Træls hvis der kommer et skybrud mens man arbejder med tørbeton.     

Pps. Jeg ville personlig ikke vælge at mure sten oven på færdighærdet beton hvis jeg kunne undgå det, bilder mig selv ind det ikke er så holdbart (og tæt) som ved at sætte sten i flydende beton. 

Nu ved jeg ikke hvor høj støttemuren skal være, men 25 - 30 cm dyb betonsokkel lyder ikke af ret meget med tanke på vægten af støttemuren og evt. frost om vinteren. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis