Fjerne gammel maling fra terrasse

Jeg har en træterrasse (16m2) hvor malingen er nærmest er væk i striber på nogle brædder. 

Hvordan fjernes gammel maling (jeg ønsker at male anden farve) ? Kan jeg bruge højtryksrenser, varmepistol, brun sæbe eller ??

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bare slibe det så løs maling går af. Den maling der sidder fast dækkes jo af den nye farve.

Højtryks renser kan ikke anbefales det ødelægger træet og fjerner ikke maling. 

I øvrigt er det næsten helt sikkert hvepse der har skylden for dine striber. De går langs træet og "høvler" lidt træ af med deres munddele. Det bruges så til at lave "papir" væggene i deres kuber (hvepsebo) Man kan sagtens se det når der sidder en hveps. Den efterladder lige bestemt en lille stribe bart træ bag sig. De kan godt være irriterende i August måned, men ellers er det et vascinerende insekt, så prøv at kigge lidt på den næste gang. Dem du ser nu nytter det stort set ikke at slå ihjel da der er mange af dem. Men ser du en lang en i det tidlige forår, er det dronningen der er ved at starte et bo op. Klaskes den så får du en hvepse familie mindre hen over sommeren. De er rovdyr så der forsvinder andre insekter såsom fluer når de er der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

du kan godt bruge højtryksrenser du skal bare være opmærksom på fugtigheden i træet efterfølgende. Ellers kan du også bare skrabe det løse maling af med en skraber eller en spartel og slibe let på det.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg vil så sige at højtryksrenseren er et no-go på træ.
Du presser vand i træets struktur. Vandet erstatter træfibre som du presser ud, og de kommer aldrig igen...
Træ skal behandles med skrabejern, for at fjerne maling og hvis det er ordenligt skarpt, så går det faktist rimeligt hurtigt. Derefter skal det slibes, inden den nye maling skal på.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også