Eftermontering af udhængsklodser

Tkmoeller
Tkmoeller
Postnr: 7080
Tkmoeller Tkmoeller

Hej!

Jeg står og skal snart have rykket hele stueetagen fra hinanden og i den forbindelse fjerner jeg alt loft og isolering. Der er/har været mår på loftet, så jeg vil gerne have sikret mine udhæng. Vi har B6 tagplader på, så vil eftermonterer disse plastudhængsklodser. Spørgsmålet er, kan dette gøres udelukkende indefra? Eller er man nødt til at have løsnet pladen ude fra for at få den skubbet korrekt ind under?
Kender nogen evt. en mulighed for jeg kan gøre det hele inde fra? Det er nemlig lidt udfordrende og komme til ude fra.

Håber nogen kloge hoveder kan svare på ovenstående. :)

Selvgjort er velgjort!
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du skal huske din udluftning af tagrummet. Hvis der ikke er sprække under udhæng skal du have monteret den type med stor luftgennemgang. 

Jeg mener de originale udhængs klodser hænger sammen i ca. 1 plades bredde. De kommer i klemme under tagpladen, så umiddelbart er det ikke muligt at montere dem indefra da tagpladen minimum skal løsnes. 

En løsning kunne være at skrue dem på en lille liste, presse det hele op imod tagpladen, og fæstne igennem listen ind i taglægte. Men det kræver naturligvs at din tagfod er lavet på en måde så måren ikke kan komme ind før spærringen. Og at du kan få plads til din krop helt derud. 

Når du er i gang så husk at få lavet vind"bræt" helt ude ved kanten. Det kan gå på indersiden af ydermur dreje og gå skrå op 50 mm under lægter. Alternativ at bruge hårde bats yderst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tkmoeller
Tkmoeller
Tkmoeller Tkmoeller

Tak for svaret Erik. Er godt obs på der skal noget luftgennemgang. Mht. "arbejdsplads" så fjerner jeg hele loftet, så bør fint gå, da jeg kan komme til nedefra stueetagen.
Ikke nogen dum ide med listen. Ved ikke helt hvordan det ser ud, da det pt. er meget svært og komme til, ved ikke om der overhovedet er noget stop, om man brugte det dengang (huset er fra '75).

Selvgjort er velgjort!
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er da gennemgribende når loftet også skal pilles ned. Så ramler du jo også ind i dampspærre m.m. Jeg er ret sikker på at der ikke er monteret vindstop i 70" r hus, 

Den plads jeg tænker på er imellem rem/mur og tagplader. Hvis der er langt ud til nederste lægte kan det være svært at nå. 

Jeg tænker på om det kan lade sig gøre at kombinere krydsfiner vindstop - en strimmel galvaniseret net - og liste med udhængsklodser. Så må dyret nøjes med at løbe ude i udhæng. Men jeg kan ikke rigtig forestille mig hvordan du skal kunne lave det ordentlig mårtæt over hvert spær. 

Men alle spørgsmål løser sig nok når du kommer igang, og ser hvordan virkeligheden ser ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tkmoeller
Tkmoeller
Tkmoeller Tkmoeller

Det er den helt store omgang ja. Hele stueetagen strippes fra gulv til loft, og når jeg alligevel har loftet nede og skal lave ny dampspærre alligevel, vil jeg have skiftet isoleringen i samme omgang så jeg 100% sikker på loftrummet er i orden og tæt også.

Tror du har helt ret, at man bliver meget klogere på det når man får syn for sagen, men var bare fint med lidt input inden. Heller ikke nogen dum ide med nettet måske.

Selvgjort er velgjort!
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. vindstop
    Lav-Hus
  2. Dampspærre i stueetagen
    Lav-Hus
  3. det nye fluehjul. hvor dum er man
    Over hækken
  4. Tagplader
    Lav-Hus
  5. Tagplader