Hængsler til hjemmelavet drivhusdør

Hej med Jer. Jeg står og skal have bygget en dør til mit hjemmelavede drivhus. Døren bliver bygget af 6 gamle 1-lagsvinduer behæftet på en lægte. Døren skal monteres på en 4x4 stolpe. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal vælge for et hængsel. Skal det være en såkaldt hamborghængsel eller kan jeg spare lidt penge og vælge en kanthængsel. Jeg kan ikke finde noget omkring styrke på stift i kanthængsel, så er der en kyndig mand/kvinde her på sitet, der har et godt råd til mig?


Mvh Hansen


Kolo-bygger
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En dør er tung, så du skal ubetinget anvende hamborghængsler. Et kanthængsel klarer aldrig belastningen på sigt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Stalddørhængsler har langt blad som vanskeliggør side montering på genanvendte vinduer som dør. Det problem er elimineret med hamborghængsler.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

det er helt rigtigt, men jeg tænkte at en dør lavet af 6 små vinduer så var det nok en mulighed at finde noget tværgående træ til bladet. Ville bare ikke selv ha lyst til at skulle tilpasse hamborg hængsel i den beskrevne sammenhæng. men der er jo ikke mig som skal lave arbejdet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tak for Jeres svar. Muligheden for en skydedør er der desværre ikke. Drivhuset er bygget sådan, at der er gravet ud inde i huset, og gravet en nedkørsel til indgangen. Jeg må ud efter nogle hamborghængsler. Staldhængsler er ikke muligt, da åbningen er bygget til den dør, jeg skal lave. Der er ikke plads til noget tværgående. Men tak for hjælpen alle sammen.


Kolo-bygger

man kunne vel ikke lokke dig til at poste et billed. jeg kan ikke forstå hvorfor staldørshængsler ikke er mulige.  For mig er det self lige meget hvordan du laver det. er bare nysgerrig efter at se hvad det er jeg ikke kan forestille mig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Skydedøre til drivhuse har jeg dårlige erfaringer med.

Drivhuse har det med at give sig en smule over året, og så glider døren kun med besvær. 

Skydedøre skal også helst have en bundskinne så den ikke klapre når vinden tager fat. Bundskinnen er sårbar for fremmedlegemer som jord og ukrudt.

Bundskinnen skal også gerne gå hele vejen over døråbningen så døren altid føres ret over, men kombination af bundskinne og trillebør er ikke optimal, med mindre skinnen er af solidt stål og støbt fast. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis