Kom til at klippe ledningen over med min hækkeklipper

Jeg var i gang med at trimme hækken, da jeg desværre kom til at klippe forlængerledningen over, som var tilsluttet hækkeklipperen. Hverken hækkeklipperen eller ledningen var med jord, og det ser ikke ud til at der er sprunget nogen sikring. Jeg blev ikke selv ramt af gnisten, da ledningen blev kappet, men jeg stod med maskinen i hånden. Bør jeg være bekymret for nogen helbredsmæssige skader?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej når du ikke har mærket noget, er der ingen grund til at bekymre sig.

Man er slet ikke i tvivl hvis man har fået er stød, har man fået et kraftigt stød, bør man kontakte skadestuen, som dog vist ofte ikke tager det alvorligt, hvis man virker frisk.

Men det er bestemt skadeligt at få stød...


Vi prøver igen, i morgen --

Du skal være ligeså bekymret som når du til daglig tænder og slukker lyset.   Der er du omkring 6-7 mm fra en lille gnist og her har du været måske 200 mm fra. Du står med begge hænder på hækkeklipper, som er af plast ( huset ). Det kaldes dobbelt isoleret og kan på ingen måde skade dig. 

Du skal naturligvis trække stik på forlængerledning ud inden du reparerer den.

Overklipningen har været så hurtig at sikringer ikke når at springe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Overklipningen har været så hurtig at sikringer ikke når at springe.

 Kan du forklare hvad dette betyder?

Sikringer har en smeltekurve ( udløsekurve ved automatsikringer ) 

Det vil sige at ved en overbelastning eller kortslutning er der en lille tråd inde i sikringen der skal opvarmes til smeltepunkt før man kan sige at sikring er sprunget. Des større strøm der går des hurtigere springer sikringen.

Du eller knivene på din hækkeklipper laver en kortslutning i det lille øjeblik det tager at klippe ledningen over. Bagefter sidder der 2 lednings ender som måske ikke kan nå hinanden og derfor ikke kortslutter. 

Det er den samlede modstand i hele din installation der bestemmer hvor stor en strøm der kan komme til at gå. Det være sig stikledning og kabler ud til den stikkontakt du er tilsluttet. Men den største modstand ligge sikkert i din forlængerledning da den måske er lang og tynd. 

Man kan nemt forestille sig at overklipningen kun har taget 1/10 sekund eller mindre så når din sikring ikke at blive varm nok til at springe. 

I planlægning / dimensionering af installationer skal vi udregne at kortslutnings strøm skal have en størrelse så ingen kortslutning kan vare mere 1 sekund før sikring springer. 

HPFI skal heller ikke udløse i dette tilfælde da jeg regner med at du har klippet ledningen oppe i luften. Havde din hækkeklipper sværd stået ned i fugtig jord under overklipning kunne det have været at denne slog fra.

Så selv om dine sikringer ikke er sprunget er din installation ganske ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Og når du nu skal reparere  din ledning med et nyt hunstik så træk en metal håndbruser slange på forlængerledningen tæt ved hunstikket , det beskytter mod overklipning .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 15-07-2018 16:41:42

Og når du nu skal reparere  din ledning med et nyt hunstik så træk en metal håndbruser slange på forlængerledningen tæt ved hunstikket , det beskytter mod overklipning .

 God ide, men koster hvis man prøver at klippe ledningen med hæksaksen     

Et gammelt trik er at tage en jakke på, og trække forlængerledningen igennem venstre ærme (hvis du er højrehåndet). Så kommer ledningen altid ud bag din ryg, og det hjælper   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Slangen er for tyk til at komme ind imellem tænderne på hækkliperen...


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis