Vådrumssikring i lille badeværelse

Kender I det når et projekt stikker af fra en? 

Egentlig skulle jeg bare have nyt brus, wc og håndvask, men da det væghængte wc blev afmonteret, væltede det ned med klinker, og jeg besluttede at rydde helt og starte forfra. 

Jeg har valgt at bevare det oprindelige terrazzogulv, og skal derfor ikke tænke over vådrumssikring her. Men væggene skal behandles, og jeg aner faktisk ikke hvad jeg skal stille op. Alle klinker er banket ned, og nye rør til brus osv. er muret ind. Men hvad gør jeg mellem dette stadie og montering af klinker? Væggene er beton og gasbeton, det hele opført i 1960'erne. 

Der skal kun klinker op til 2 m højde, derover vil der blive lagt filt, og her er jeg også i tvivl om vådrumssikring. Rummet er kun 1,2 m x 2,3 m, og derfor betragtes hele rummet som våd zone. 

Jeg håber der sidder nogen kloge hoveder, der kan hjælpe mig. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vådrumssikring ved malerarbejde udføres ved at spartle med en vådrumsspartel og at sætte filt op i en vådrumsklæber og males efterfølgende med en glans 25


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Nu må nogen rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg er rimelig sikker på at man ikke brugte vådrumssikring i 60'erne. Altså forstået som den gummimembran, man bruger i dag, som kaldes vådrumssikring eller vådrumsmembran.

Jeg tror faktisk ikke at du må renovere badeværelset, uden at indføre en moderne vådrumsmembran - og dét kan ikke gøres uden at brække gulvet op og påføre membranen korrekt, med armering i kanter/hjørner og rundt om rørgennemføringer. 

Hvis det er i stueplan uden kælder, så kan du prøve at lave det, som det var - dvs. bare sætte nogle klinker op med almindelig fliseklæb og cementfuge - og så evt. silikone i kanterne. Her kan du dog også bruge cementfuge, da du ikke har noget, der død-og-pine skal være vandtæt. Så kan du også tydeligt se, hvis det revner, og fikse det. Man må dog forvente at et gammelt hus har sat sig godt, og så vil en cementfuge holde fint.

Hvis det er en lejlighed, hvor der bor nogen nedenunder, så er der vist ingen vej uden om; af med terrazzogulvet og på med vådrumsmembran...


Laver alt selv - koste hvad det vil!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det var da noget vås vådrumsspartel er IKKE det samme som en vådrumssikring....... du kan købe sæt der passe til dit badeværelse prøv at søge på vådrumssystemer og husk for at vådrumssikringen er korrekt udført skal der tæt se ved afløb og vægudtag... alt dette kan du læse om f.eks her 

https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/huset-inde/bad/vandtaette-vaegge-i-badevaerelset.htm

Men der findes masser af guides på nettet prøv at søg lidt, men kun at nøjes med en vådrumsspartel..... det er ikke korrekt.

Sandt - det er vigtigt at skelne mellem vådrumssikring og vådrumsspartel. 

Vådrumssikring/vådrumsmembran er den moderne metode til at gøre badeværelset så tæt som en svømmehal.

Vådrumsspartel er en spartelmasse der kan tåle vand - fx hvis den lægges oven på vådrumsmembranen. Det har jeg selv gjort før, da vådrumsmembranen var rullet på = nubret/ujævn, og der skulle filt på.

Og jeg mener også det er en rigtig dårlig idé kun at vådrumssikre væggene. Det er gulvet, det har den største vandbelastning, så hvis ikke gulvet er vådrumssikret, så skal væggene heller ikke være det.


Laver alt selv - koste hvad det vil!

Hm. Men ifølge SBi anvisning 252 om vådrum, kræver tung dækkonstruktion ikke yderligere vådrumssikring. Og da det hele er bygget i beton, uden træstrøer eller noget som helst, ville jeg tolke det som at der ikke skal sikres andet end samlinger

mfrost skrev den 13-07-2018 09:22:08

Det var da noget vås vådrumsspartel er IKKE det samme som en vådrumssikring....... du kan købe sæt der passe til dit badeværelse prøv at søge på vådrumssystemer og husk for at vådrumssikringen er korrekt udført skal der tæt se ved afløb og vægudtag... alt dette kan du læse om f.eks her 

https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv...relset.htm

Men der findes masser af guides på nettet prøv at søg lidt, men kun at nøjes med en vådrumsspartel..... det er ikke korrekt.

 Som sagt skrev jeg vådrumssikring ved malerarbejde.. Hvis det skal være helt korrekt skal der være vådrumsmembran og fliser eller vinyl på alle vægge og gulv i en vådzone.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også