Er dette dårligt tømrerarbejde ? (ny træfacade er det klamphuggeri?)

Finn Bjerke
Finn Bjerke
Postnr: 0000
Finn Bjerke Finn Bjerke

Jeg har fået lavet træfacaden på huset, mens jeg maler ser jeg at der er sprækker i træet er det OK? Holder det vand ? Jeg har givet det lak og så skal det males se foto, jeg syns ikke det ser OK ud altsammen, så er sprøgsmålet om jeg skal klage - det var ideen at det firma skulle lave fler ting for mig men nu er jeg skeptisk.  Er dette klampehuggeri ? Sprækket træ, søm der mangler osv.

Landsforvist, bor i Norge.

Natur
Natur
Natur Natur

Jamen - træ det sprækker jo?  Jeg ville så mene, at lige de viste brædder skulle have være vendt modsat - man sætter altid "surt bræt" på (kanterne ind i mod) - ikke som på billedet.. (men det kan være svært at se, på tynde brædder - og hvis det skal gå stærkt, såå..??)
Du skriver - "lakere"??  

Lakere hvad?  det skal grundes og males..
Et sådant job ville du have tjent rigtig meget på at lave selv - så kunne du have grundet og malet alle brædderne inden opsætning - og have sat dem pænt op..
Et lille regnestykke jeg lavede på et tidspunkt var - i forhold til det tilbud tømreren kom med til opsætning af diverse sternbrædder, gavl m.m. - men uden maling osv. var -  at jeg, selvom jeg havde malet på begge sider 2 gange - lavet mere end tilbuddet lød på - så holdt jeg ca. 700,- i timen..  (og på det tidspunkt havde jeg ikke alt det sjove værktøj og stillads m.m.)

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Sprækkerne bør du lukke fx. med noget akryl fugemasse inden brædderne males.

Ved bræddebeklædning skal man så vidt muligt prøve at holde kernesiden udad og topenden nedad.

Lidt sjusket at der mangler søm. 

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Pil brædder af og vend dem med marvsiden ud.

Dækbrædder skal kun sømmes med 1 søm i midten med brede dækbrædder. 

Revnerne du viser kaldes ridser som forstærkes når der er sømmet som vist..  

Finn Bjerke
Finn Bjerke
Finn Bjerke Finn Bjerke

tak for gode råd.  Ja rigtigt jeg har grundet og begyndt at male, "lakere" er ikke det rigtige ord.

Jeg havde tænkt over at give det firma mere arbejde med mit tag, men det tror jeg så ikke er relvant, hvis han vender dækbrædderne forkert, han er en hyggelig mand med Brazilliansk baggrund.  Jeg har fik skiftet dette her fordi der var sort rockwool under som afgav meget dårlig luft. Der er stadig problemer her i huset med dårlig luft i stuen og min arme hund går og hoster. Der for tænkte jeg at næste projekt var at fixe taget. Det er svært at finde ordentlige håndværkere i Norge hvor jeg bor. TAk igen. Her er foto af træværket han har monteret, den ru flade suger meget maling. 

Landsforvist, bor i Norge.

Natur
Natur
Natur Natur

Det er også svært at finde gode håndværkere i DK - derfor må man nogen gange lave det selv - selvom man måske hellere ville have betalt sig fra det ..

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX
Frank Chr. skrev den 12-07-2018 16:43:04

Sprækkerne bør du lukke fx. med noget akryl fugemasse inden brædderne males.

Ved bræddebeklædning skal man så vidt muligt prøve at holde kernesiden udad og topenden nedad.

Lidt sjusket at der mangler søm. 

Akryl fugemasse? Udendørs på træværk? Nahh, så skal der males hver 14. dag

Mvh.

Mikkel

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.
FoXX skrev den 12-07-2018 22:46:38

Akryl fugemasse? Udendørs på træværk? Nahh, så skal der males hver 14. dag

Mvh.

Mikkel

Ja hvad er problemet ? Jeg og andre har da anvendt metoden med fint og holdbart resultat på bræddebeklædning og iøvrigt også pudset murværk. Man sørger blot for at skure det godt ind i revner og sprækker, hvorefter det fint kan males.  

Ps. En bekendt havde engang for nok snart 10 år siden fået murbier i fugerne på husets murstensfacade. Han proppede hullerne til med akryl fugemasse og kastede noget fint strandsand på fugemassen (så det lignede mørtel) det holder den dag idag. 

FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Du kan have ret Frank Chr. Jeg har virkelig bare dårlig erfaring med akryl, det har aldrig virket for mig.

Mvh.

Mikkel

maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Ja, pænt arbejde er det ikke.  

Det er 1 på 2 beklædning. Marvsiden ud, 1'eren skal have et søm i hver side af brættet uden at gå igennem bagvedliggende 2'er, ellers vil brædderne højst sandsynligt flække, som man også kan se på billedet. 

Revnerne er vindridser. Vil du fuge, så brug en overmalbar byggefuge fx en vinduesfugemasse

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Normalt opløses acryl i vand og fugtige omgivelser og den svinder over tid så mon ikke Den bekendte der har brugt acryl i et murbihul og sækket me sand har brugt silicone istedet....., acryl er til udendørs og silicone er til både inden og udendørs samt fugtige omgivelser.

Men for at svare lidt på trådstartes spørgsmål så er det naturlige svind revner kan ikke undgåes dog bør planken på billede 2 udskiftes den er revnet ved sømning. Og ja de steder mangler søm skal jo sømmes og det brændt der ikke har fået søm bør udskiftes, da det sikkert har slået sig så meget at det ikke kan udbedres uden væsentlig skade på træet.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Er dette svamp? Hvad skal jeg gøre ved det?
    Lav-Hus
  2. Hvad er det??
    Værktøj og maskiner
  3. er det bærende vinduer
    Lav-Hus
  4. Er det skimmelsvamp?
    Lav-Hus
  5. Hvilket oliefyr er det?
    Fyr og opvarmning