Dimensionering af Per fra 3/4" TIL Pex

Peter1
Peter1
Postnr:
Peter1 Peter1

Hej alle, jeg skal skifte nogle 3/4" stålrør ved mit fyr til pex. Vil 22 mm rør være den rigtige dimension. Det er både i forbindelse med brugsvand og varme. Jeg har set på nogle universalt der både skulle være godkendt til varmekredse og brugsvand. Så kan jeg nøjes med en rulle slange.

Mvh. Peter

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

22 mm PEX-rør er indvendig ø 16 mm, lidt mindre end et 3/4" gevindrør. PEX-røret er væsentligt glattere indvendigt, så vandet løber lettere igennem, og dermed er 22 mm det rigtige alternativ til 3/4" gevindrør.

Søren O
Peter1
Peter1
Postnr:
Peter1 Peter1

Tak for det gode svar😊 så kan jeg komme videre med mit projekt

Peter1
Peter1
Postnr:
Peter1 Peter1

Hej igen.  Jeg har nu købt noget 22 mm slange og tilhørende messingfittings, jeg er kommet til se på fittingerne den indre diameter er mindre end i 22 mm slangen, har det mon betydning?  Bliver dimensionen så for lille i forhold til de 3/4 tomme rør de skal erstatte?

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Der er jo en støttebøsning som skal sættes ind i røret når det spændes sammen, og denne gør naturligvis den indre diameter en smule mindre, men det er på så kort et stykke at det ikke har den store betydning i praksis. Det er normalt med PEX.

Elektronikteknikeren
Vil du være med? Log ind for at svare.