Lakere mdf plade?

Hej Alle,

Jeg har bygget et bord 300x120cm og havde oprindelig planlagt at beklæde den sorte mdf plade med sort bord linoleum men er bange for kanten vil fremstå "rå" så tænker bare at lakere pladen.

Jeg har aldrig lakeret noget før. Hvad jeg lige kunne google mig frem til foreslår folk skibslak men ikke meget beskrivelse af metoden eller hvad resultat man ender med.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lak er mange ting, men skibslak er nok det stærkeste lak (bortset fra epoxy) du kan bruge, og vældig god netop til bordplader der jo skal stå for lidt af vært.

Jeg ville bruge en fin lakrulle, og rulle et pænt lag på. Så bruger du en bred lakpensel, til at trække lakken flot. Start i den ene ende og stop ikke før du er ude over kanten i den anden, altså et langt strøg.

Så sætter du dig ned og venter til lakken er tør (natten over), inden det næste lag kommer på, efter samme metode.
Derefter venter du til lakken er hærdet...her kan du tjekke ved at presse en negl i lakken. Først når neglen ikke efterlader et mærke er lakken hærdet ! Det kan godt tage flere dage, så du kan ikke stille noget på pladen i den tid, selvom den er "tør".

Så er det spørgsmålet om overfladen er flot nok, ellers skal du slibe (med klods, ikke maskine) og så give et ekstra lag lak.

Husk at give både over og underside lige meget lak, da pladen ellers kan slå sig.
Kanten skal måske have flere gange, da den suger mere end fladerne gør.  
Skibslak er typisk helblank.

Det lyder besværligt, men det er sådan set ikke anderledes end med maling.
Det vigtigste er hærdetid, hærdetid, hærdetid, og der hvor langt de fleste falder i, og det gælder sådan set også for maling    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg vil også anbefale skibslak men det tager længere tid da det skal have 5-8 lag for at opnå sin fulde styrke. Men gulvlak er ligeså godt og begge produkter skal rulles på men en glat rulle og skal have en mellem slibning med noget 180-220 korn sandpapir

Billede passer rimelig godt med hvordan pladen kommer til at se ud (selvom det er et lille billede)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Til lakarbejde bruger jeg altid en flad lakpensel - aldrig en rulle. Rullen efterlader en let nubret overflade.

Til lak og maling på terpentinbasis bruger jeg altid cellulosefortynder som fortynder - aldrig terpentin. Cellulosefortynder flyder langt bedre.

I stedet for sort linoleum, kan du male med sort skibs maling. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 12-07-2018 07:06:01

Til lakarbejde bruger jeg altid en flad lakpensel - aldrig en rulle. Rullen efterlader en let nubret overflade.


 Min erfaring er at det er lettere at lægge et ensartet lag på med rullen og så "rette det til" efterfølgende med lakpenslen.
For du har ret i at rullen efterlader "appelsinhud", som man ikke kan bruge til noget, andet end at ærgre sig over   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er nok et spørgsmål hvad man er vant til.   

En flad lakpensel til lak, og rund pendel til maling - så kører det.   

Cellulosefortynder som fortynder får al maling og lak på terpentinbasis til at stå spejlblank. Både lak og maling skal fortyndes til stadite lige før det ikke dækker.

Hellere flere tynde lag end en ordentlig omgang.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også