Hjælp/tip til vand på tomt varmesystem

nelat83
nelat83
Postnr: 5300
nelat83 nelat83

Hej alle LDS'ere

Jeg har brugt et par uger på at skifte samtlige radiatorer mm. i hele huset, og har derfor måtte tømme varmesystemet helt for vand.

Jeg er snart klar til at påfylde vand igen, og vil derfor høre om der er en smart måde at gøre dette på.

Min tanke gik på at åbne alle luftskruer på radiatorerne og langsomt fylde vand på.

Råd og tip modtages meget gerne!

På forhånd tak! :)

FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Jeg ved ikke om du har niveau forskel? Hvis du har starter du naturligvis oppefra..

Der er jo ingen grund til at få rust-vand overalt.

Mvh.

Mikkel

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

God ide. Husk at pumpen skal være slukket. Når der så kommer vand ud af skruerne, lukker du for vandet og lukker for skruerne.

Så åbner du for vandet og trykker det op til 2 bar.

Kør med pumpen et par minutter og sluk.

Luft de enkelte radiatorer ud på skruerne, og tryk igen systemet op.

Gentag til der ikke kommer luft ud længere.

Elektronikteknikeren
nelat83
nelat83
nelat83 nelat83

Jo vi har kælder+1.sal så der er relativ meget forskel.

Nej det er klart, ville langsomt fylde på så jeg undgik vand ud af luftskruerne.
Men du siger altså, åben de øverste og fyld på lidt af gangen, og luft ud, lidt af gangen?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Nej, nej og nej. Lad ingen luftskruer stå åben under vandpåfyldning uden opsyn.

Sørg for at alt er samlet korrekt, og spændt som det skal. Sæt tryk på (går ud fra at du har trykekspansion) til ca. 1,0 bar. Luk for vandet og gå en runde for at tjekke om der er utætheder. 

Har du en hjælper, så få hjælperen til at styre vandpåfyldningen, således at trykket holdes inden for 1 - 1,5 bar. Så kan du selv starte med at lufte radiatorer ud 1 for en, og start i kælderen (husk at have en klud med til at opsuge eventuel vandspild). Når der ikke kommer mere luft ud i kælder, så gå videre til stueetage, og til sidst på loftet.

Start så pumpen, sørg for at alle radiatorventiler er skruet godt op. Efter et stykke tid, så stop pumpen, og kontroller igen for luft i alle luftskruer.

Søren O
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Man får aldrig fyldt et tomt system med vand hvis ikke der er en luftskrue åben. Det skal naturligvis være højest på strengen. Og en til at stå vagt.

Elektronikteknikeren
nelat83
nelat83
nelat83 nelat83

Det er noteret, jeg har før påfyldt vand på systemet, men der var det kun halv tømt. Der brugte jeg også bare metoden ved at fylde på til 1-1,5bar og så lufte ud én efter én.

Jeg var alene om det, så der var en del gåen op og ned men det gør jeg da bare igen!

tak for svarene!

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Til Gregersen: Jeg troede du forstod funktionen i trykekspansionsbeholder, men der er åbenbart noget der halter. Godt at "nelat83" så har fundet fidusen, da det er ham der har problemet. Er man alene er der ikke noget til hinder for at hæve trykket til 2 -2,2 bar under påfyldning - så skal der ikke løbes så mange gange. Drifttrykket (når påfyldningen er afsluttet) bør være ca. 1,6 bar.

Søren O
nelat83
nelat83
nelat83 nelat83

Jeg har intet problem i at gå op og ned nogle gange, det er prisen for LDS.
Men hvis der fandtes smarte tip er jeg jo modtagelig.

Hvis det gir lidt mindre arbejde at hæve trykket en smule gør jeg da det.

Jeg takker for alle svar!

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren
Søren O skrev den 10-07-2018 22:25:35

Til Gregersen: Jeg troede du forstod funktionen i trykekspansionsbeholder, men der er åbenbart noget der halter. Godt at "nelat83" så har fundet fidusen, da det er ham der har problemet. Er man alene er der ikke noget til hinder for at hæve trykket til 2 -2,2 bar under påfyldning - så skal der ikke løbes så mange gange. Drifttrykket (når påfyldningen er afsluttet) bør være ca. 1,6 bar.

Der er bestemt ikke noget der halter, det er bare meget hurtigere med en åben luft skrue hvis man er 2 personer, da der ikke kommer meget vand med hver påfyldning hvis ekspansionsbeholder er en typisk lille bolig størrelse.

Elektronikteknikeren
Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Til Gregersen: Så forstår jeg slet ikke hvad du ville med dit indlæg. I forhold til mit tidligere indlæg er vi åbenbart helt enige - en hjælper er absolut en fordel.

Der findes en "automatisk påfyldningsventil" som kan erstatte den ekstra mand. Ventilen har et varenummeret 371083034. Jeg har set den hos vvs-eksperten til kr. 900,-  Til hobbybrug synes jeg at det er for dyrt - få kæresten til at hjælpe, så kan i evt. gå i byen bagefter.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.