Støbning af betongulv, hvordan omkring bruseniche?

Hej, jeg skal til at banke hele husets klaplag op, grave ud og opbygge nyt betongulv med gulvvarme. Alle mine vægge var ikke bærende og stod på spånpladegulvet, så det er næsten ét stort rum. Hvordan gør jeg der hvor der skal være fald, feks i bruseniche? (Og eventuelt bryggers hvis man normalvis har afløb der?) jeg skal jo i det store og hele bare sørge for at lave hele gulvet plant, men jeg er i tvivl om fremgangsmåden ift at afgrænse bruseniche, især når jeg ikke har nogle vægge omkring badeværelset, da de først bliver sat efter gulvet er støbt. 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bygger en ramme der hvor brusenichen skal være og så støber du det øvrige gulv uden om. 

Når gulvet er hærdet fjerner du rammen og støber med fald mod afløb. Husk 30mm højdeforskel på afløbets rist og gulvet i det tilstødende rum.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Til det tilstødende rum? Hvad har det af betydning? hvad siger du til afløb i bryggers, er det noget man vælger normalt? Og i så fald, så er det vel ikke sådan lige at lave fald i betonen, ift i bruseniche hvor det skal være ensidet fald?

Hvis det tilstødende rum eksempelvis er en gang, så skal afløbet ligge 30mm under gulvet i døråbningen.

Jeg går ud fra det er for at sikre en evt vandskade breder sig.

I et bryggers er der almindeligvis afløb til vask og vaskemaskine etc. Så du får brug for et afløb til det.

Jo det er skam ikke så svært at lave fald. Det er faktisk nemmere end at lave det jævnt ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja faste afløb eller hvad man siger skal der være til vaskemaskine og vask, men tænker nærmere en rist? Om det er brugt at have det? 

Det ved jeg ikke om det er almindeligt at have. Det skal i hvert fald være muligt at rense rørene og der skal naturligvis være vandlåse.

Det kan være der kommer en anden bruger der ved mere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Når jeg banker gulvet op i hele huset, hvordan gør jeg så mod ydervægge, så fundament ikke beskadiges?

Det ved jeg ikke. Hvordan ser der ud?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Klaplaget er bare kørt helt ud til fundablokkene eller hvad det nu er skal jeg skære hele vejen rundt med vinkelsliber eller andet?

Hej,

Klaplaget er støbt efter soklen er lavet og har derfor ikke nogen vedhæftning, så du banker det bare fra hindanden.

Vedr, afløb i bryggers, så er det et tolkningsspørgsmål, som ofte leder til diskussioner. Læs evt. §339 i bygningsreglementet. 


/K

Afløbet 30 mm under tilstødende rum og samtidig er der kommet krav om at der skal være fald i selve badeværelset. I gamle dage var vandret uden lunker accepteret. Men bare lad det falde 8-10 mm fra dør. 10 mm forsænkning ved bruser og 10 mm fald i niche. Så er det jævnt fordelt 


km
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis