Pudse facade igen

Så er jeg gået igang med at pudse hus igen, det har da holdt siden ca 2012 😊

Gammelt hus 1872, har prøvet at komme i bund med gammel kalk inden jeg brugte noget weber tyndpuds og derefter hvid scalcem.

Sidst fik jeg at vide af en gammel murer at jeg ikke ville kunne komme det til livs, da det er noget salt udtrækning.

Men jeg påtænker durapuds 710 og scalcem igen. Ville en kemisk fugtspærre kunne afhjælpe og i så fald hvilken?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er saltudtræk er det jo fordi der kommer fugt i væggen så bliver det ved og falde af. Så tror ikke durapuds hjælper før end du fjerner fugtproblemet. Det kan skydes vandhanen drypper eller at der ikke er tagrender på. Der er sikkert ikke murpap imellem sokkel og mursten så det er nok en ting der bliver svær og løse. Eventuelt et billede hvor man kan se mere kan hjælpe lidt mere på forslagene


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vedhæftede filer:

Ingen tagrender, vi har stråtag.

Der er lagt drænrør under stenene af tidligere ejer.

Min erfaring med vores gamle hus (ca 100år) er at cement udvendigt er no go. For 25 år siden pudsede jeg huset om efter at ha banket alle de gamle stenhårde cement reparationer af, Kastede ud med hydraulisk kalkmørtel og pudsede med ren kalkmørtel på bakkesand. finpudsede med skarp sandblæsningssand til sidst. Siden har jeg ikke rørt det. Det får jo med årene en noget grå farve, men gad ikke kalke det for det ville jo så være hvert andet eller tredie år. Flere steder har jeg siden så valgt at efteisolere udvendigt  og derfor har jeg ikke behøvet at reparere på det. ellers havde det været nødvendigt nu. Men facaden mod nord står urørt på 25år. Der er også opstigende fugt fra fundamentet med dertil hørende skjolder, men sådan er det jo med gamle huse.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Jeg ville også forslå hydraulisk kalkmørtel. Fx nordisk NHL (sælges hos stark) eller noget fra kalk.dk. Gamle huse skal renoveres med de materialer som de er bygget med og det involverer sjældent cement. Generelt kræver cementbaserede materialer langt mindre fugt end man finder i gamle huse.


Dit problem er nok i virkeligheden at du for et godt resultat skal have alt cement af. Derefter er det så kalkmørtel og enten kalk eller silikatmaling uden på. 


Ask

Tak for hjælpen.

Har købt sokkelstop samt noget kalkmørtel 20/80/475, så prøver jeg frem med det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis