LK AIR dåse montage

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god plads i dem til montage. Forbindelser har jeg forestillet mig med kabler eller enkeltledere i 16 mm rør der bliver støbt i væggen, enten flexrør altså "rillerør" eller plast rør, der varmes og bukkes med en bukkefjeder for at have muligheden for at trække nye forbindelser uden at spolere tapet og væg helt. Forbindelsen gennem rør er 2 meter lang, så der kan nok hives et tyndt 5 leder kabel gennem røret. Er det en anvendelig metode med kabel i stedet for at anvende 5 enkeltledere i rør, eller er det en metode, som en elektriker aldrig ville anvende? Fordelen ved kabel er, at et kabel på sin vej videre frem, kan monteres med bøjler og kabelclips

Hvordan skal flexrør eller stive 16 mm plastrør monteres i en AIR dåse. Skal man pille 16 mm membranen ud med en skruetrækker og montere røret i hullet. Jeg har set på LK´s video, at der først skal monteres et "vindtæt ende stykke" på rillerøret, gælder det også, hvis der anvendes et stift 16 mm plastrør. Der findes også dobbelte "horn" hvad bruges de til? Skal slanger eller rør monteres i dem og hvordan? Jeg har ikke behov for en vindtæt løsning, det er indendørs montage, men metoden kan ses på LK´s video

1 modul AIR dåsen har tilsyneladende ingen eller en lille membran i bunden, det ser ud som om der er støbt en meget lille udslags blanket over denne membran. Må der føres ledninger eller kabler gennem bunden på en 1 modul AIR dåse? 2 modul AIR dåsen er forsynet med 2 membraner i bunden

Hvis der anvendes kabler, der bliver indstøbt, skal de så blot stikkes gennem membranen på AIR dåsen? 

Så findes der en skillevæg til 2 modul dåserne, skal den altid monteres, hvis indmuringsdåsen monteres vandret?

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kan forbindelser foretages som vist?

Med kabler (1) eller enkeltledere i 16 mm rør (2) 

Anvendes enkeltledere må tilgangens forbindelser fra IND da føres ind til stik X1. Herfra videre med enkeltledere til de øvrige stik X i et enkelt 16 mm rør?

Må enkelt lederne fra sidste stik X føres retur gennem samme rør og samme underlag som enkeltlederne blev ført ind til stikkene X i?

6 ledere i samme rør er det for mange?. Hvor mange enkeltledere er tilladt samlet i et 16 mm flex- eller stift rør? 

Under punkt 1 fører du 3 ledere til stik X1 og videre til stik X2. Fra stik X2 fører du 3 ledere videre til dåse A, hvor du deler ud til 2 udgange, hvilket er OK.

Punkt 2 omhandler en dåse A, som formentlig ikke er den samme som dåse A under punkt 1, samt stik X1 og X2. Mellem X1 og X2 er der ført 6 ledere, som formentlig er lavet for at undgå, at der skal monteres mere end to ledere i hver tilslutning i stikkontakterne. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke fører tilgangen til X1 til dåsen og derfra videre til X1 og X2, Eller fra X2 og videre til dåse A. Det vil gøre, at du ikke behøver at føre ledninger fra X1 til X2 og tilbage til dåse A. 

Du kan sagtens uden problemer have 6 ledere i samme rør. Jeg er meget i tvivl om, at du har tegnet din tegning, så det viser den fysiske rækkefølge af komponenterne. Problemet er, at du i mine øjne bruger dåser, som jeg har svært ved at hensigten med. Er punkt 1 punkt 2 forskellige installationer på to forskellige lokaliteter? Du har i dine tegninger brugt samme betegnelse til f.eks. dåser og stik. Hvis det ikke er de samme, bør du bruge forskellige betegnelser. Dåse A i punkt 1 er OK, men hvis det ikke er den samme dåse i punkt 2, bør den ikke betegnes dåse A, men Dåse B. Ligesådan bør stikkene betegnes X3 og X4 i stedet for X1 og X2. Det gør det helt klart, at det drejer sig om forskellige kredsløb.


fase

Antal af forgreningsdåser i en almindelig husinstallation er omvendt proportional med elektrikers dygtighed. 

Eller sagt på en anden måde der forekommer normalt ikke forgreningsdåser i en almindelig lysinstallation i en bolig - - -  med mindre det er lavet af amatører.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har bare svaret på lovligheden af den påtænkte installation. Hvad dåserne skal i installationen, har jeg ingen ide om. Men den ser lidt mystisk ud.


fase

Reference til svar 5724 fra 6. 8. 2018

Tak for svar. Skitserne1 og 2 viser samme kredsløb med komponenter i viste rækkefølge. Der skal være mulighed for lampeudtag i dåse A, altså max 10 el-forbindelser i dåse A. 

Punkt 2: IND til X1 med 3 ledere. Enkeltledere mellem stik X1 og X2 føres i et 16 mm rør. Forbindelserne fra sidste stik X2 skal retur til A med 3 ledere i samme rør,derfor i alt 6 enkelt ledere i samme rør, så 3 stk ledere til fase, nul og jordføres fra stik X2, retur til dåse A og gennem underlaget, der indeholder stikX1. Er det en anvendelig metode, at ledere føres ubrudt og uden forbindelse på en strækning gennem andre underlag og forgreningsdåser?

Skal enkelt lederne føres retur til dåse A i et andet rør eller på anden måde, uden om underlagene, der indeholder stik X? Også, hvis der tilføjes flere stik efter X2.

Annonce

Når det er samme kredsløb, kan jeg så ikke få dig til at tegne det sammen, så det er muligt at se sammenhængen. Og hvis du også vil skrive lampeudtag i stedet for dåse. Hvis det drejer sig om et lampeudtag. Det giver en forståelse af kredsløbet.


fase

Punkt 1: Skal lederne altid føres i 2 rør, når der anvendes enkeltledere?

Punkt 2: Kan forbindelser med rør og enkeltledere føres frem og retur i et enkelt rør, og også føres ubrudt gennem andre underlag, dåser, lampeudtag. Her er det gennem X1?

Nu har jeg ikke fulgt med i denne tråd, men der er åbenbart et grundlæggende  forståelses problem, som jeg dog ikke gør mig forhåbninger oom at kunne redde ud. 

Punkt 1. Ledere skal aldrig føres i 2 rør selv om der anvendes enkelt ledere. Der kan trækkes 5-6 ledere i et rør. 

Der kommer f.eks. et rør lampeudtags dåse med tilgang fra et andet værelse, som indeholder 3 ledninger. Så kommer der et rør fra afbryder der indeholder 4 ledninger og måske skal der også fra lampeudtags dåse føres ned til stikkontakt med 3 ledninger lige som den der skal gå vider til næste rum. Så har man 4 rør i samme lampeudtags dåse, og det er nemt at overskue. 

Punkt 2. Der er ikke noget der frem og retur ved strøm, det er begreber der hører til varmeanlæg. 

Ledere der f.eks. Skal bruges til at tænde en anden lampe eller leder der er korrespondance ledning kan godt føres igennem lampeudtags dåse uden at den er brudt. Men der bør efterlades en sløjfe så den senere kan trækkes ned under loft niveau hvis der skulle komme fejl eller ændringer i fremtiden. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
vægten skrev den 20-09-2018 14:29:04

Punkt 1: Skal lederne altid føres i 2 rør, når der anvendes enkeltledere?

Punkt 2: Kan forbindelser med rør og enkeltledere føres frem og retur i et enkelt rør, og også føres ubrudt gennem andre underlag, dåser, lampeudtag. Her er det gennem X1?

 1. Lederne skal ikke føres i 2 rør når der anvendes enkeltledere, så længe du ikke trækker mere end 6 - 8 stykker afhængig af hvor mange bøjninger, der er på røret.

2. Ja, ledere kan føres frem og tilbage i det samme rør, og kan føres ubrudte gennem dåser, lampeudtag.

Nu kommer vi så til dit billede, hvor du forhåbentlig har tegnet det, som det fysisk er placeret.


Det der er betegnet som ind på skitsen, bør du føre til lampeudtaget. Fra lampeudtaget fører du et rør til stik X1. Fra X1 fører du et rør til X2. Så er den streng færdig.

Så har du 3 gange ud fra lampeudtaget. Et af dem må være til en afbryder, så der kun behøves 2 ledninger, med mindre der skal være en stikkontakt under afbryderen, så skal du bruge 4 ledninger.

Så har du to andre ud. Hvorfor er der to udgange. Kan det ikke laves som en udgang, der i den næste dåse/lampeudtag deles, så du kan undvære den ene udgang. Du må gerne skrive lidt om, hvordan tingene hænger sammen, så det kan kaste lys over, hvad du er i gang med.


fase

Reference til tidligere indlæg 31. 7. 2018

Først takker jeg for besvarelsen. Jeg beklager, at en af 3 UD betegnelser fra dåse A i mit tidligere indlæg kan forveksles med forbindelsen til lys.

Der er 1 indgang IND og 2 udgange, UD1 og UD2

Udgangene blev begge betegnet UD på skitsen. Den ene UD2 er til afbryder til lampe og stikkontakt. Den anden UD1 er ført videre.

IND føres til første ekstra stik X1 og X2 som sidste stik og tilbage til A igen. UD2 er til stikkontakt og afbryder til lys.

UD1 med spænding, nul og jord føres videre.

Kan lederne fra IND føres ubrudt gennem A og forbindes til X1 i stedet for at blive ført fra A til X1 uden om A? så kan alle enkelt lederne føres gennem samme rør og fordeles i A (Eks3)

Må der være separat tænding med 2 lampeudtag i en 2 modul dåse eller 2 stk 1 modul dåser, så der kan tændes 2 lamper uafhængigt af hinanden. Der skal tilføres en leder mere til et ekstra lampeudtag med egen tænding, men tæller denne leder med? Det maksimale antal ledere ved montage af lampeudtag er 10 stk. 1,5 mm, men er det for et udtag eller flere udtag?

Hvis det ikke kan gøres, skal der da monteres 2 adskilte lampesteder og anvendes 2 forbindelser, en til hver afbryder?

Må der være monteret 2 lampeudtag i en 2 modul dåse, hvis begge lampeudtag er forbundet, så flere lamper kan tænde samtidig?

Må hullet i et lampeudtags dæksel bores større, så ledninger til 2 lamper kan forbindes sammen i samme lampeudtag?

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også