LK AIR dåse montage

vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

Så der må altså godt føres ledere fra 2 rør gennem samme hul i en dåse, ok tak<a class="btn btn-primary btnSubmitReply" href='javascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new WebForm_PostBackOptions("dnn$ctr371$ActiveForums$ctl00$topic$ctl03$btnSubmitLink", "", true, "", "", false, true))' id="dnn_ctr371_ActiveForums_ctl00_topic_ctl03_btnSubmitLink"><u><font color="#0066cc">Send

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Ja, så længe de kan være der. Er du i gang med en uddannelse som elektriker   ?

fase
vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

Det varer lidt endnu før jeg er færdig som elektriker. Tak for hjælpen, men elektriske regler for ikke at tale om lovgivning er mere bøvlet for en LDSér, end jeg havde regnet med

vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

Undskyld forsinkelsen. Der skal være jordforbindelse til alle stik (i tidligere tegning). Stikkene X, S2, S3 kommer i nærheden af nogle andre stik, der er uden jordforbindelse, fordi disse andre stik stammer fra en tidligere installation fra før jordtilslutning blev lovbefalet. Kan der komme jordforbindelse på nogle af de tidligere installerede stikkontakter, der er uden jord, uden at fjerne stikkene og lave hele installationen om? Den tidligere installation uden jordtilslutning tilhører en anden sikringsgruppe end stik X, S2, S3. Stik bliver 3 huls stik med jordkontakt

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Det kommer an på, hvordan installationen er lavet. Her tænker jeg på, om du kan skifte ledninger ud eller ej. Hvis installationen er lavet med rør med ledninger i, kan du trække en jordledning i ved at binde f.eks. en lyseblå og en gulgrøn ledning i den ledning, der er nulleder og på den måde få en leder mere i røret. Er din installation lavet med indmurede kabler, kan du ikke ændre installationen uden at udskifte kablerne.

Hvis stikkontakterne ikke har forbindelse med hinanden, behøver du ikke tænke på at etablere jord på dem, der ikke har jordforbindelse.

fase
vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

Vil det sige, at der ikke findes alternativ til enten ny gul/grøn jord ledning i de gamle rør eller nye kabler?

hvad menes med: Hvis stikkontakterne ikke har forbindelse med hinanden, behøver du ikke tænke på at etablere jord på dem, der ikke har jordforbindelse. De "gamle" tidligere stikkontakter uden jord er vel forbundet et sted med hinanden i en eller anden forgreningsdåse.

Jeg ville flytte de Jordløse stik, der er monteret i pladevæg, og sætte dem i en dåse. Er det lovbefalet at montere nye installationer i dåse i pladevæg, i dag? Men bliver flytningen så til en "ny" installation, der skal følge nugældende lovregler og jordforbindes?

Dette iflg en kommentar fra SIK, jeg husker ikke hvor jeg har set den, men er det rigtigt, at en flytning af et stik, eller andet- om det så blot er én enkelt cm- er at betragte som en ny installation og skal følge ny lovgivning om jordforbindelse m.v.?

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Vil det sige, at der ikke findes alternativ til enten ny gul/grøn jord ledning i de gamle rør eller nye kabler?

Hvilke alternativer kunne du forstille dig til at få en gulgrøn ført frem? Så nej der er ingen alternativer, hvis der ikke er ført en gulgrøn frem ved installationen af stikkontakten.

hvad menes med: Hvis stikkontakterne ikke har forbindelse med hinanden, behøver du ikke tænke på at etablere jord på dem, der ikke har jordforbindelse.

Hvis du ikke tager strømmen til de ny stikkontakter fra de gamle stikkontakter, har de ikke forbindelse med de ny. Og er de yderligere på en anden gruppe er det helt oplagt, at de ikke har forbindelse med hinanden.

Hvis du flytter de Jordløse stikkontakter, skal de monteres i en forfra dåse og forsynes med jordledning, idet det betragtes som en ny installation.

fase
vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

mange tak, og det gælder vel også selvom flytningen af installationen er få cm evt. kun 1 cm?

og kan man montere den i forfra dåse uden at flytte installationens fysiske placering, er det så stadigvæk den "gamle" installation blot uden jordforbindelse, men monteret i forfra dåse, eller bevirker montering i dåse, at installationen bliver en "ny" installation, som skal være med jordleder?

gælder reglen om, at en installation bliver ny ved flytning af installationen også, hvis installationen bliver repareret eller der sættes en forgreningsdåse op stort set samme sted til erstatning for en anden dåse?

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Du kan flytte en afbryder eller stikkontakt nogle få cm. uden, at det betragtes som ny installation.

Ja, du kan godt sætte en forfra dåse i væggen på samme sted. Det er en reparation. Hvis du flytter en afbryder eller stikkontakt er det en "ny" installation, ellers er det en reparation.

fase
vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

og nogle få cm er altså ikke f. eks flytningen af  2½ modul ( afbryder og stik)?

tak for info

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis der har været et 2½ modul i forvejen, så gælder samme regler som ved et 1modul.

fase
vægten
vægten
Postnr:
vægten vægten

Kan forbindelser foretages som vist?

Med kabler (1) eller enkeltledere i 16 mm rør (2) 

Anvendes enkeltledere må tilgangens forbindelser fra IND da føres ind til stik X1. Herfra videre med enkeltledere til de øvrige stik X i et enkelt 16 mm rør?

Må enkelt lederne fra sidste stik X føres retur gennem samme rør og samme underlag som enkeltlederne blev ført ind til stikkene X i?

6 ledere i samme rør er det for mange?. Hvor mange enkeltledere er tilladt samlet i et 16 mm flex- eller stift rør? 

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Under punkt 1 fører du 3 ledere til stik X1 og videre til stik X2. Fra stik X2 fører du 3 ledere videre til dåse A, hvor du deler ud til 2 udgange, hvilket er OK.

Punkt 2 omhandler en dåse A, som formentlig ikke er den samme som dåse A under punkt 1, samt stik X1 og X2. Mellem X1 og X2 er der ført 6 ledere, som formentlig er lavet for at undgå, at der skal monteres mere end to ledere i hver tilslutning i stikkontakterne. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke fører tilgangen til X1 til dåsen og derfra videre til X1 og X2, Eller fra X2 og videre til dåse A. Det vil gøre, at du ikke behøver at føre ledninger fra X1 til X2 og tilbage til dåse A. 

Du kan sagtens uden problemer have 6 ledere i samme rør. Jeg er meget i tvivl om, at du har tegnet din tegning, så det viser den fysiske rækkefølge af komponenterne. Problemet er, at du i mine øjne bruger dåser, som jeg har svært ved at hensigten med. Er punkt 1 punkt 2 forskellige installationer på to forskellige lokaliteter? Du har i dine tegninger brugt samme betegnelse til f.eks. dåser og stik. Hvis det ikke er de samme, bør du bruge forskellige betegnelser. Dåse A i punkt 1 er OK, men hvis det ikke er den samme dåse i punkt 2, bør den ikke betegnes dåse A, men Dåse B. Ligesådan bør stikkene betegnes X3 og X4 i stedet for X1 og X2. Det gør det helt klart, at det drejer sig om forskellige kredsløb.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Antal af forgreningsdåser i en almindelig husinstallation er omvendt proportional med elektrikers dygtighed. 

Eller sagt på en anden måde der forekommer normalt ikke forgreningsdåser i en almindelig lysinstallation i en bolig - - -  med mindre det er lavet af amatører.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg har bare svaret på lovligheden af den påtænkte installation. Hvad dåserne skal i installationen, har jeg ingen ide om. Men den ser lidt mystisk ud.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Fuga Air indmuringsdåse
    Lav-Hus
  2. macbook Air
    Lav-Computer
  3. Fuga Air forfradåser
    Belysning
  4. korrespondance forbindelser
    Belysning
  5. Kompressor fra JUN-Air