LK AIR dåse montage

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god plads i dem til montage. Forbindelser har jeg forestillet mig med kabler eller enkeltledere i 16 mm rør der bliver støbt i væggen, enten flexrør altså "rillerør" eller plast rør, der varmes og bukkes med en bukkefjeder for at have muligheden for at trække nye forbindelser uden at spolere tapet og væg helt. Forbindelsen gennem rør er 2 meter lang, så der kan nok hives et tyndt 5 leder kabel gennem røret. Er det en anvendelig metode med kabel i stedet for at anvende 5 enkeltledere i rør, eller er det en metode, som en elektriker aldrig ville anvende? Fordelen ved kabel er, at et kabel på sin vej videre frem, kan monteres med bøjler og kabelclips

Hvordan skal flexrør eller stive 16 mm plastrør monteres i en AIR dåse. Skal man pille 16 mm membranen ud med en skruetrækker og montere røret i hullet. Jeg har set på LK´s video, at der først skal monteres et "vindtæt ende stykke" på rillerøret, gælder det også, hvis der anvendes et stift 16 mm plastrør. Der findes også dobbelte "horn" hvad bruges de til? Skal slanger eller rør monteres i dem og hvordan? Jeg har ikke behov for en vindtæt løsning, det er indendørs montage, men metoden kan ses på LK´s video

1 modul AIR dåsen har tilsyneladende ingen eller en lille membran i bunden, det ser ud som om der er støbt en meget lille udslags blanket over denne membran. Må der føres ledninger eller kabler gennem bunden på en 1 modul AIR dåse? 2 modul AIR dåsen er forsynet med 2 membraner i bunden

Hvis der anvendes kabler, der bliver indstøbt, skal de så blot stikkes gennem membranen på AIR dåsen? 

Så findes der en skillevæg til 2 modul dåserne, skal den altid monteres, hvis indmuringsdåsen monteres vandret?

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan placere flere stik (ligeså mange du vil) sammen med /efter S3.


fase

Er det muligt at placere nogle stik X nær dåse A på venstre side af A og modsat S3´s retning fra A uden at skulle "omvejen" via S3. Det vil medføre ekstra mange meter kabel fra S3 til X og tilbage igen. Hvad betyder stor kabellængde for el- sikkerheden?

Alternativt, må der monteres et ekstra modul efter A, så A består af 2 stk 1 moduler der er fysisk adskilte, og stik X forbindes fra det sidste af 1 modulerne, det giver måske flere mulige udgange fra A og i alt 13 ledningsender at forbinde fra 2 dåser A?

Hvor mange kabler må der maximalt forbindes til og fra en forgreningsdåse, er det kun 3 stk?

Du kan placere stikontakter ved X. Du lader så din forsyning gå ind i X og derfra videre til A, så får du ikke flere kabler i A. Afstanden mellem X og A er uden betydning.


fase

Mange tak. Et underlag må støbes fast med skum, men hvilket skum? Har man fjernet et kabel fra et underlag, fremkommer naturligvis et hul i underlaget. Hvad må hullet fyldes op med, må der bruges samme skum som bruges til VVS arbejde, eller skal underlaget altid udskiftes?


Et underlag må støbes fast med skum, men hvilket skum? Har man fjernet et kabel fra et underlag, fremkommer naturligvis et hul i underlaget. Hvad må hullet fyldes op med, må der bruges samme skum som bruges til VVS arbejde, eller skal underlaget altid udskiftes?


 Med underlag mener du formentlig en dåse til indfældning i muren? At sætte den fast med skum er noget klamp. Du murer den selvfølgelig fast med cementmørtel ( 1 del cement og 4 dele sand/grus afhængig af om det på Sjælland eller Jylland)

Når du fjerner et kabel fra et underlag (det er sådan et, der sidder udvendig på væggen), kan du ikke nøjes med at fylde hullet med skum, uanset hvilken art du vil bruge. Hvis det skal være  håndværksmæssig korrekt, skal du skifte underlaget.


fase
Annonce

Tak. Det var et indmuret underlag jeg ville spørge om, et sådant underlag bliver støbt ordentligt fast. Et fastskruet underlag skal bare udskiftes. Jeg har set i AIR brugsvejledningen, at dåserne kan støbes fast i "skum".

Men er der fjernet et kabel fra et indmuret underlag uanset om det er et AIR, skal underlaget da skiftes, der er et hul, eller må eller skal hullet fyldes op med et eller andet

Kan det "gamle" kabel eventuelt forblive, hvis det er støbt fast. Kablet er naturligvis ikke tilsluttet elektrisk nogen steder.

Et indmuret underlag er faktisk ikke et underlag men en indmuringsdåse, så er termerne på plads.

At støbe dåserne fast i skum er i mine øjne noget fusk. I øvrigt ville det kræve at dåserne bliver skruet forsvarligt fast, hvis de skal skummes fast. Kan du se et stik blive taget ud af en stikkontakt med dåse og det hele. Dette kunne medføre, at du skal have dåsen sat fast igen tillige med, at du skal male og tapetsere. Det får du garanteret ikke 12 på karakterskalaen for.

 Hvis du fjerner et kabel fra en indmuret dåse, er der ingen, der kan stikke fingrene ind i spændingsførende dele og dermed komme galt afsted. Hvis kablet ikke skal bruges mere, kan du klippe lederne væk i begge ender og lade det ligge, men det bedste ville være at fjerne det.


fase

12 får jeg alligevel aldrig. Jeg læste, i brugervejledningen om AIR dåser, at de måtte "fastsættes" med "siliconefri bygningsskum". Jeg ser ikke noget om skruer. Men selvfølgelig skal også LDS arbejde udføres håndværksmæssigt forsvarligt, så tak for support. Jeg går ud fra, at svaret betyder, at der i indmuringsdåsen må være et hul der, hvor ingen kan stikke fingrene ind

Er det lovbefalet, at der skal bruges en "tud", hvis der anvendes stive 16 mm eller 20 mm rør i stedet for rillerør til forbindelserne til AIR indmurings dåsen, Tudene sælges kun som dobbelt tud og består af 2 tude?


Nej det er ikke lovbefalet at bruge tud, hvis du bruger rør. Kun, hvis du skal have ledninger fra 2 rør igennem samme hul i dåsen, er det nødvendigt med en tud.


fase

Så der må altså godt føres ledere fra 2 rør gennem samme hul i en dåse, ok tak<a class="btn btn-primary btnSubmitReply" href='javascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new WebForm_PostBackOptions("dnn$ctr371$ActiveForums$ctl00$topic$ctl03$btnSubmitLink", "", true, "", "", false, true))' id="dnn_ctr371_ActiveForums_ctl00_topic_ctl03_btnSubmitLink"><u><font color="#0066cc">Send

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også