LK AIR dåse montage

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god plads i dem til montage. Forbindelser har jeg forestillet mig med kabler eller enkeltledere i 16 mm rør der bliver støbt i væggen, enten flexrør altså "rillerør" eller plast rør, der varmes og bukkes med en bukkefjeder for at have muligheden for at trække nye forbindelser uden at spolere tapet og væg helt. Forbindelsen gennem rør er 2 meter lang, så der kan nok hives et tyndt 5 leder kabel gennem røret. Er det en anvendelig metode med kabel i stedet for at anvende 5 enkeltledere i rør, eller er det en metode, som en elektriker aldrig ville anvende? Fordelen ved kabel er, at et kabel på sin vej videre frem, kan monteres med bøjler og kabelclips

Hvordan skal flexrør eller stive 16 mm plastrør monteres i en AIR dåse. Skal man pille 16 mm membranen ud med en skruetrækker og montere røret i hullet. Jeg har set på LK´s video, at der først skal monteres et "vindtæt ende stykke" på rillerøret, gælder det også, hvis der anvendes et stift 16 mm plastrør. Der findes også dobbelte "horn" hvad bruges de til? Skal slanger eller rør monteres i dem og hvordan? Jeg har ikke behov for en vindtæt løsning, det er indendørs montage, men metoden kan ses på LK´s video

1 modul AIR dåsen har tilsyneladende ingen eller en lille membran i bunden, det ser ud som om der er støbt en meget lille udslags blanket over denne membran. Må der føres ledninger eller kabler gennem bunden på en 1 modul AIR dåse? 2 modul AIR dåsen er forsynet med 2 membraner i bunden

Hvis der anvendes kabler, der bliver indstøbt, skal de så blot stikkes gennem membranen på AIR dåsen? 

Så findes der en skillevæg til 2 modul dåserne, skal den altid monteres, hvis indmuringsdåsen monteres vandret?

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan godt forstå din frustration.
Men jeg plejer bare at klikke på ikon nr. 3 fra højre, så kommer der et felt, hvor du kan vælge at klikke for at finde dit billede. Når du har fundet og markeret billedet, bliver det indsat i dit svar.


fase

Tak men samme svar "Noget gik galt. Prøv igen"  

Jeg har nu kun et el diagram, der forestiller 2 korrespondance afbrydere med nogle meters afstand imellem og et par forgreningsdåser med lampeudtag i, så der er ikke så meget at vise  

Jeg har ikke lavet fræsespor i væggen endnu, fordi jeg ikke ved, om der skal være rør med enkeltledere både til og fra begge afbrydere eller jeg kan nøjes med rør afgang for den første afbryder og et indstøbt kabel for tilgang. Jeg har ikke mulighed for foto

Så virkede indsætning af billede

Kan der anvendes en 1 modul AIR dåse med LK lampeudtag til forgreningsdåse A og B?

Det virker som om der er en membran i bunden af 1 modul AIR dåsen, membranen er dækket af et plasticdæksel. Skal dækslet blot trykkes ud, hvis der skal forbindes videre fra bunden af en 1 modul AIR dåse. Skal forbindelsen altid foretages med plastrør og enkeltledere fra bunden af dåsen eller må forbindelsen foretages med kabel fra bunden af dåsen? Skal der anvendes en vindtæt hætte over plastrør, når der monteres fra bunden af dåsen, også hvis montagen ikke er udendørs, hvor der er brug for vindtæthed?

Må alle forbindelser bestå af en kombination af kabel og rør med enkeltledere, hvor det er mest hensigtsmæssigt?

Det er ikke alle steder, der er plads til rør, og kabler kræver mindre plads.

Kunne du ikke lave en skitse over, hvordan tingene fysisk er placeret i forhold til hinanden? Det ville gøre det nemmere at danne sig et overblik af installationen. Det ser ud til at der er mange ledninger i A.


fase

Printer, skanner og computer er gået amok

Ja der er for mange ledninger i dåse A, men hvis der anvendes 2 moduler eller et 2 modul underlag, er det så muligt? Kommer med en skitse over fysikken, når computeren virker igen

tak for bistand

Annonce

Jeg forestiller mig at afgangen fra A flyttes til B, men lad os se en skitse over installationen.


fase

A afgang ud2 er flyttet til B. Kontakt 2 skal helst være adskilt fra stik 2. Må fasen L føres direkte fra samledåse B til stik 2 og sløjfes i stik 2 med en samlemuffe, så fasen ikke først skal føres til kontakt 2 og herefter retur til stik 2. 


Kontakt 2 skal helst være adskilt fra stik 2. Må fasen L føres direkte fra samledåse B til stik 2 og sløjfes i stik 2 med en samlemuffe, så fasen ikke først skal føres til kontakt 2 og herefter retur til stik 2. 

Du fører fasen fra samledåse B til kontakt 2, videre til stikkontakt 2 og derfra til stikkontakt 3. Du har lavet en OK tegning, men er det som tingene er fysisk placeret i forhold til hinanden? Hvis ikke, kunne du så ikke lave en tegning, som viser den fysiske placering i forhold til hinanden? Tegningen behøver ikke være i 3D, men helst 2D fordi dybden forvirrer mere, end den gavner. Altså en afbryder tegnes som et kvadrat, og en stikkontakt som et rektangel.


fase

mange tak

Kan der placeres nogle stik X samtidig med S3 eller som erstatning for S3

Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også