LK AIR dåse montage

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god plads i dem til montage. Forbindelser har jeg forestillet mig med kabler eller enkeltledere i 16 mm rør der bliver støbt i væggen, enten flexrør altså "rillerør" eller plast rør, der varmes og bukkes med en bukkefjeder for at have muligheden for at trække nye forbindelser uden at spolere tapet og væg helt. Forbindelsen gennem rør er 2 meter lang, så der kan nok hives et tyndt 5 leder kabel gennem røret. Er det en anvendelig metode med kabel i stedet for at anvende 5 enkeltledere i rør, eller er det en metode, som en elektriker aldrig ville anvende? Fordelen ved kabel er, at et kabel på sin vej videre frem, kan monteres med bøjler og kabelclips

Hvordan skal flexrør eller stive 16 mm plastrør monteres i en AIR dåse. Skal man pille 16 mm membranen ud med en skruetrækker og montere røret i hullet. Jeg har set på LK´s video, at der først skal monteres et "vindtæt ende stykke" på rillerøret, gælder det også, hvis der anvendes et stift 16 mm plastrør. Der findes også dobbelte "horn" hvad bruges de til? Skal slanger eller rør monteres i dem og hvordan? Jeg har ikke behov for en vindtæt løsning, det er indendørs montage, men metoden kan ses på LK´s video

1 modul AIR dåsen har tilsyneladende ingen eller en lille membran i bunden, det ser ud som om der er støbt en meget lille udslags blanket over denne membran. Må der føres ledninger eller kabler gennem bunden på en 1 modul AIR dåse? 2 modul AIR dåsen er forsynet med 2 membraner i bunden

Hvis der anvendes kabler, der bliver indstøbt, skal de så blot stikkes gennem membranen på AIR dåsen? 

Så findes der en skillevæg til 2 modul dåserne, skal den altid monteres, hvis indmuringsdåsen monteres vandret?

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kan jeg ikke få dig til at skrive på tegningen, hvad A, B, X1 og X2 er, og hvilke afbrydere skal tænde hvilke lampesteder. K3 er til ekstra tænding. Hvor er lampestedet? Det har betydning for antal ledninger i kablerne. Du har også ændret en kronetænding til en korrespondance. Jeg har lavet lidt om på din tegning, fordi du kører nogle ledninger frem og tilbage mellem X1 og X2. Hvorfor det, det er nok med et sæt ledninger. 


fase

A er forgrening med udtag til lys

B er forgrening med udtag til lys

X1 og X2 er stikkontakter

Afbrydere K1og K2 skal tænde lys med korrespondance i lampeudtagene til A og B

K3 skal kun tænde lys i lampeudtaget til A

Spændingen var koblet til K1. Det bevirker at ledningsforbindelsen over en strækning føres fra X2 til K1. Hvis spændingen fra X2 kobles direkte til B undgås det, men der er ingen fysisk, direkte vej fra X2 til B, forbindelsen skal forbi X1 på vej rundt til B

Forbindelser føres aldrig gennem 2 parallelt monterede rør "frem og tilbage" -undskyld VVS termerne- f. eks. mellem X2 og X1, passer det?

Vil det sige, at samme rør forbindelse skal anvendes til både spænding, nul og jord både fra X1 til X2 og tilbage igen gennem underlagene til K1?

Kan udgangen fra S2 anvendes til videreføring med 3 ledere?


Jeg har nu fulgt denne føljeton et stykke tid. Havde det været omkring 1. april ville jeg tage det med ophøjet ro. Jeg tror simpelthen der bliver taget fis på vores gratis rådgivning. 

Til vægten vil jeg give det gode og velmente råd, ring efter en elektriker. På trods mange gode forklaringer ser det ikke ud til at du har fået fat i selv det mest elementære. Uden lige at have tal på det tro jeg det er 5-6. gang du spørger om det med om fase nul og jord må gå i samme rør, og om det skal gå tilbage igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
vægten skrev den 11-10-2018 15:41:31

A er forgrening med udtag til lys

B er forgrening med udtag til lys

X1 og X2 er stikkontakter

Afbrydere K1og K2 skal tænde lys med korrespondance i lampeudtagene til A og B

K3 skal kun tænde lys i lampeudtaget til A

Spændingen var koblet til K1. Det bevirker at ledningsforbindelsen over en strækning føres fra X2 til K1. Hvis spændingen fra X2 kobles direkte til B undgås det, men der er ingen fysisk, direkte vej fra X2 til B, forbindelsen skal forbi X1 på vej rundt til B

Forbindelser føres aldrig gennem 2 parallelt monterede rør "frem og tilbage" -undskyld VVS termerne- f. eks. mellem X2 og X1, passer det?

Vil det sige, at samme rør forbindelse skal anvendes til både spænding, nul og jord både fra X1 til X2 og tilbage igen gennem underlagene til K1?

Kan udgangen fra S2 anvendes til videreføring med 3 ledere?


 På min tegning har jeg regnet med en korrespondance mellem K1 og K2, som kan tænde A og B. Samtidig kan der tændes et andet udtag i A med K3. Desuden er S1 også samtidig forsynet. Hvorfor hedder S1 ikke X3? S2 bliver forsynet gennem kablet til K2, hvorfor hedder S2 ikke X4. X1 og X2 forsyner resten af den viste installation. Hvis du ikke har en forbindelse mellem X2 og B, må du lave en. Det andet kan ikke lade sig gøre, fordi der ikke er klemmer nok i de afbrydere, du vil forbinde til. Så er det afgjort.

Der føres ikke forbindelser retur gennem et parallelt rør fra X2 af flere grunde: 1. Man kunne bare trække ledningerne i samme rør som fører til X2 fra X1, 2. Den anden grund er, at man ville trække et rør/kabel videre til næste tilslutningssted, som her er B. 3. Den metode, du vil bruge, kan ikke lade sig gøre, fordi der ikke plads i afbryderens klemmer til f.eks. 3 faseledere og 3 nulledere. 

Til dit spørgsmål om samme rør anvendes til fase, nul og jord, er svaret ja.

Udgangen fra S2 kan ikke bruges til at videreføring, fordi der ikke er ledige klemmer i stikontakten. Havde der været ledige klemmer, ville svaret have været ja.

Du har endnu ikke lavet en plantegning af rummet hvor de forskellige afbryder og stikkontakter samt lampesteder er placeret. Det kommer nemt til at ligne gætteri, når en del af forudsætninger for at give et brugbart svar mangler.


fase
Annonce

Tak for venlig opmærksomhed, på grund af indtrufne omstændigheder, tror jeg slutter her, det var aldrig meningen, at tråden skulle blive så lang

Ja, du må jo have en grund til at slutte her. 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også