LK AIR dåse montage

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god plads i dem til montage. Forbindelser har jeg forestillet mig med kabler eller enkeltledere i 16 mm rør der bliver støbt i væggen, enten flexrør altså "rillerør" eller plast rør, der varmes og bukkes med en bukkefjeder for at have muligheden for at trække nye forbindelser uden at spolere tapet og væg helt. Forbindelsen gennem rør er 2 meter lang, så der kan nok hives et tyndt 5 leder kabel gennem røret. Er det en anvendelig metode med kabel i stedet for at anvende 5 enkeltledere i rør, eller er det en metode, som en elektriker aldrig ville anvende? Fordelen ved kabel er, at et kabel på sin vej videre frem, kan monteres med bøjler og kabelclips

Hvordan skal flexrør eller stive 16 mm plastrør monteres i en AIR dåse. Skal man pille 16 mm membranen ud med en skruetrækker og montere røret i hullet. Jeg har set på LK´s video, at der først skal monteres et "vindtæt ende stykke" på rillerøret, gælder det også, hvis der anvendes et stift 16 mm plastrør. Der findes også dobbelte "horn" hvad bruges de til? Skal slanger eller rør monteres i dem og hvordan? Jeg har ikke behov for en vindtæt løsning, det er indendørs montage, men metoden kan ses på LK´s video

1 modul AIR dåsen har tilsyneladende ingen eller en lille membran i bunden, det ser ud som om der er støbt en meget lille udslags blanket over denne membran. Må der føres ledninger eller kabler gennem bunden på en 1 modul AIR dåse? 2 modul AIR dåsen er forsynet med 2 membraner i bunden

Hvis der anvendes kabler, der bliver indstøbt, skal de så blot stikkes gennem membranen på AIR dåsen? 

Så findes der en skillevæg til 2 modul dåserne, skal den altid monteres, hvis indmuringsdåsen monteres vandret?

Jeg vil gerne anvende LK AIR dåser, der er så god... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Lad os tage stik x1 og x2 først. Du har 6 ledere fra A  til x1 og videre til x2. Du skal kun have 3 ledere fra A og til x1. Fra x1 sløjfer du de tre ledere videre til x2. og slutter der, lederne skal ikke føres tilbage. Så er der også 3 ledere mindre i A.

Lederne fra skal ikke føres ubrudte igennem A, da de skal bruges i A. Fase, nul og jord forbindes i lampeudtaget og sløjfes videre til x1. De skal også bruges i UD1 og UD2. UD1 føres videre med en treleder til noget andet. UD2 føres med en 5leder/5 ledninger videre til afbryder med kroneafbryder og stikkontakt. I lampeudtaget er der beregnet til to tændinger (M1 og M2). Kroneafbryderen kan være i en 1 modul dåse, som så forsynes med omtalte kroneafbryder til tænding af to lamper uafhængig af hinanden.

Det ville være en god ide, om du kunne flytte din IND til det sted, hvor UD1 bliver koblet til for at få færre ledninger i A.

Jeg tror godt du kan få to ledninger i hullet i dækslet på lampeudtaget, hvis du bruger almindelig to leder kappeledning.




fase

Kronetænding?

Selv om der kan spares en 3- leder forbindelse ind til A, hvis IND kobles til stedet, hvor UD1 bliver koblet til, eller IND kobles til X1 synes jeg, at der stadigvæk vil være 11 forbindelser i A, hvis der skal være kronetænding fra A

Der skal forbindes til både M1 og M2, OK?

For det første skal IND ikke kobles til x1 men til x2. Med hensyn til om der er 10 eller 11 ledninger i lampeudtaget, hvad er så problemet? Endelig kunne du vælge at forsyne X1 og X2 fra UD2 (afbryder og stikkontakt), så får du færre ledninger i lampeudtaget. Ja, der skal forbindes til både M1 og M2, ellers kan du ikke få to tændinger. Det er lidt svært at rådgive dig, fordi du kun fortæller lidt om dine tilføjelser til installationen. Det giver ikke et overblik over din installation, og dermed mulighed for alternativer til din måde at lave installationen på. Kunne du ikke lave en plantegning over det, du er i gang med, med angivelse af placeringen af afbrydere, stikkontakter og lampesteder?


fase

Skal forsøge en plantegning. Jeg har et forslag til løsning af 2 lys tændinger, ved ikke om det er en anvendelig metode, der er 10 skrue forbindelser i det ene udtag og 7 skrue forbindelser i det andet. Det indeholder 2 lampeudtag, det vil jeg også helst have, så jeg undgår at montere 2 kappeledninger i et udtag, helst med jordforbindelse.

problemet er både korrespondance tænding og 2 adskilte tændinger fra A uden at overskride det højeste antal 10 ledere i A, der er et lampeudtag. Jeg har forsøgt en plantegning og kommet med et forslag som det er beskrevet (eks7).

Var det sådan? Spænding, nul og jordleder først til X2 fra IND (X3). Føres tilbage fra sidste stikkontakt X1 med spænding, nul og jord og føres til kontakt K3 eller skal det være S1? i et rør.

Det samles med M1 og M2 i kontakt K3, eller skal det være i stik S1? og alle 5 ledere føres samlet i et andet rør til A

X1 bruges på den måde som en samle- eller forgreningsdåse for spænding, nul , jord, M1 og M2, så kan de 5 ledere samles fra 2 rør og føres videre i 1 rør til A.

Må spændingen sløjfes videre, samles hvis det er nødvendigt f. eks i korrespondance kontakt K1? (eks 5)

Annonce

Du har tegnet et diagram, hvor du i beskrivelsen taler om korrespondance, og har tegnet korrespondanceafbrydere. Det er ikke korrespondance, du er i gang med, men kronetænding som er beregnet til at tænde f.eks. to udtag fra et lampested.

Når jeg beder dig om en plantegning, er det ikke et diagram over forbindelserne, men tegning, hvor de enkelte dele er markerede, og hvor sammenhængen mellem dem er vist ved en enkelt streg. Jeg skal prøve at tegne en skitse, som belyser, hvad jeg mener. Den skal lige tegnes først.


fase

Plantegning?

i eks 8 er forbindelserne mellem A og K1 og X2 og K1 monteret i 2 forskellige rør kabler

i eks 9 er alle forbindelser mellem A og K1 og X2 og K1 samlet i 1 rør

Skal forbindelserne samles i 1 rør eks 8, eller må der være 2 adskilte forbindelser eks 9?

Sætternissen har været på spil: Skal forbindelserne samles i 1 rør eks 9, eller må der være 2 adskilte forbindelser eks 8?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også