Asbest i tynde gulvfliser fra 1958?

Hej

Jeg skal til at renovere et hus fra 1958. Jeg vil gerne have lagt gulvfliser i gangen men bliver iflg håndværker nødt til at få fjerne de gamle oprindelige fliser først. Håndværker sagde at der kan være asbest i fliserne og/eller i den lim som fliserne i tidernes morgen blev limet fast med på betongulvet.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg kan finde ud af om fliser/lim indeholder asbest?

Ps. fliserne er røde hhv gråmelerede og ca. 2-3 mm tykke (ser ud som om de er lavet af bakelit).

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at sæt et billede ind, af fliserne..

Ja der er en risiko for der er asbest i fugemassen..


Vi prøver igen, i morgen --

jeg ville tage et åndedrætsværn på, og selv skovle de fliser ud. Bliver håndværker og myndigheder blandet ind, bliver det hundedyrt. Naturligvis skal resterne fjernes behørigt.


 

Ikke lovligt! HUSK at man har rådgivnings-ansvar som fagmand.

Fliseklæber Anvendelsesomfang Stort.

Til fliseopsætning i badeværelser og køkkener samt industrier som slagterier og

mejerier.

Variabel tykkelse, gråhvid.

Pulvermørtel tilsat asbest.

Årstal anvendt.

Alfix 1963-75, Lip 1968-1979, Pukkila 1962-75, Ceresit - 1979.

Kan i sagens natur være vanskeligt at se, om der er asbest bag opsatte fliser.

Bygherren bør derfor oplyse, hvornår fliserne er sat op og hvilket produkt der er

anvendt eller de oprindelige byggebeskrivelser må undersøges.

Hvis fliserne er opsat i den periode hvor der blev brugt asbest, men der i øvrigt ikke

foreligger oplysninger om hvilket produkt, anbefales det at få analyseret materialet.

Hvis du ikke har et årstal skal du nok behandle projektet som et asbest projekt.  Der skal en del foranstaltninger til.

1. Afskærmning. Støvet må ikke kunne sprede sig til andre rum.

2. Når afskærmningen er sat op skal der etableres noget undertryk der sikrer det støv der bliver ryger ud af rummet og ud i det fri.

3. Det værktøj der bruges skal støve så lidt som muligt. Det vil sige  god brug af støvsuger på værktøjet samt undertryk/ventilation.

4. Personlige værnemidler. Egnede støvmasker.  Se hele proceduren hos arbejds tilsynet. 

https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/a/c-2-2-asbest

Vejledningen er gældende for firmaer men private bør også følge den.  Husk affaldet, brugte masker, støvsugerposer osv skal behandles som det var asbest.  Det nemmeste ville være hvis du kunne finde ud af om fliserne var lagt efter 79, fordi der så kan slækkes lidt på kravene. 


km
Annonce

Husk man kan trække sanering fra i skat, mener det hedder miljøfradrag eller noget i den stil. Har selv benyttet mig af det. Det gælder også PCB og bly sanering selvom jeg nok ikke ville bekymre mig om disse to.

“Ventilation og udsugning skal have afkast til det fri, og afkastningsluften skal filtreres gennem et filter, beregnet til at tilbageholde asbeststøv. Recirkulation af udsuget luft er ikke tilladt.”

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej. Kanon godt at se, at flere har styr på Asbest reglerne. Sådan! :-)

Helt korrekt at man ikke må lave afkast til det fri uden at der er påmonteret et filter med HEPA-filter 13 eller højere. Ellers ville børn og voksne der går forbi blive udsat for asbeststøv. Og åbner man blot et vindue så trækker støvet blot ind af andre åbne vinduer eller rudeventiler / ventilation mv. Maskiner skal også være H godkendte og have HEPA filter på. En H godkendt støvsuger er produceret tæt i pakninger mv. og med støvsvagt poseskift og filterskift.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis