Støbeform til fliser til trappe

Per Fejer
Per Fejer
Per Fejer Per Fejer

Hej.

Er der nogen, der har erfaring med, at lave fliser til en trappe. Det er en relativ stor trappe, hvor jeg i forvejen, har en i træ.

Jeg vil gerne lave dem sorte.

Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter

En støbeform laver du bedst i U-jern der enten svejses sammen i en firkant eller bedst laves med to hængselbeslag så den kan skilles i to halvdele. Formen stilles på en plade og du kan støbe en flise. Du skal have flere plader så du kan lave en serie.

Betonen til dit støberi skal være så tør det kun lige kan frigive en smule vand når klemmer det mellem to fingre. 

Støbemetoden er følgende, fyld formen trekvart op, bank på blandingen med den bageste del af skovlen så massen bliver fast. Fyld formen op med blandingen til pudslaget og bank det fast, efterfølgende trækkes overskydende pudslag af med med en jernskinne eksv. 15*100 mm og efterfølgende kan formen aftages forsigtig og er klar til næste flise på en ny plade. 

Blandingen til bundlaget laver du af skarpkantet sand cement i forholdet 3:1. Til pudslaget kan du bruge vasket strandsand i samme blandingsforhold.

Husk at fliserne skal vandes hver dag mens de hærder op, hvilket vil tage omkring en måned.

Sådan støbte man fliser i min barndom. Selv samme fliser ligger den dag i dag uden frostskader på overfladen. God arbejdslyst.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil du være med? Log ind for at svare.