Gamle fliser som stabilgrus?

Hej,

Jeg skal i gang med at lave ny terassebelægning og har erfaret at der ikke er noget stabilgrus underneden og et meget sparsomt lag sand til afretning.

Hvis man nu fjerner de gamle fliser, fjerner sandet, graver lidt ud, knækker fliserne til lidt mindre brokker og lægger dem nederst hvorefter man retter af med sandet, vil det så blive en fornuftig løsning? På den måde slipper jeg også for at bortskaffe fliserne (40x20cm i størrelsen).

Vil flisebrokkerne have en stabilgrus-lignende effekt eller bliver det hele meget værre?

Der skal kun gå personer på terrassen og ingen tunge køretøjer.

Lucas



When the going gets tough, the tough get going.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tvivler jeg på da der vil være områder hvor underlaget er meget hårdt og steder hvor det er blødt, altså hvor der ikke er en flise, stabilgrus danner en jævn hård overflade. Jeg ka; kun anbefale at du gør det rigtigt 1. Gang og ja det er hårdt arbejde men du kan jo så glæde dig over resultatet de næste 30 år..... det kan du ikke hvis du springer over hvor gærdet er lavest. Du vil sikkert i løbet af få pr irritere dig ober sætninger som kunne være undgået hvis du havde lavet det rigtigt 1. Gang. 

Det kan man godt men det er en stortering 0-32mm for stabil grus. Ellers skal du være opmærksom på at sandet synker med tiden har selv prøvet det. Men sørg for at fjerne muldjorden med fald væk fra bygningen så vandet kan løbe fra bygningen. Så fylder du bare op med sand til niveau det skal stampes for hver ca 10 cm og så skal der bare fliser på igen. Det kan sagtens til en terrasse. Stabil grus er kun for at fordele trykket fra tungere laster


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis den gamle terrasse har lagt i mange år, og stadig ligger rimelig pænt, burde du jo sagtens kunne fjerne de gamle fliser, rettet af, og ligge de nye fliser.

Sæt de gamle fliser på DBA & GG, som gives væk, ofte kan man få den fjernet ganske gratis, så er du da fri for at bøvle med det.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for alle svar.


When the going gets tough, the tough get going.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis