Modelbåd Fjernstyring

Hej Jeg har lavet modelbåde i mange år. Nu har jeg bygget en sejlbåd på 1,5 meter. Jeg har lavet fjernstyring af en gammel modelbil og teknik lego. Det virker ikke optimalt, derfor vil jeg gerne have noget godt udstyr, men jeg har ikke ret meget forstand på det! Derfor denne tråd, måske er der andre her på nettet der kan komme med nogle gode råd. Hvad skal man købe? Se min båd på youtube"FJ 100 modelbåd"

Rønbjerg.


Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kig hos Robbe eller Graupner.

Du har to hovedmuligheder: 

De moderne anlæg kører på 2,4 GHz og har en masse muligheder, også mht. telemetri (tilbagemeldinger fra båden, video osv.).

Det andet bånd er 40 MHz, som giver bedre rækkevidde, men færre muligheder.

På en båd har man normalt sigtlinie til båden, dvs. der er ikke noget der skærmer transmissionen, så rækkevidde er sjældent et problem.

Derimod er 2,4 GHz ofte plaget af forstyrrelser, da mobiltelefoner, tablets osv. bruger de samme frekvenser.

Det er en afvejning af, hvor du sejler og hvordan omgivelserne er.

Og så er der naturligvis prisen. 40 MHz er normalt billigere.


PS: pas på hos Graupner. De har en uvane med at kalde én kanal for to (de regner højre/venstre for to kanaler, helt gaga).

Spekuler ikke på radioforstyrrelser ved 2,4ghz. Jeg har fløjet modelfly i mange år på den frekvens og har ingen forstyrrelser oplevet, hvilket ville kunne ses på flyet med det samme.

Jeg vil anbefale en Spektrum sender og modtager. 

Tag kontakt til en hobby butik som kan fortælle dig hvad du skal bruge. Der er mange muligheder. Du skal bruge sender, modtager, modtagerbatteri og servoer. En sender kan bruges til flere modeller/modtagere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er noget direkte sludder det der skrives om 2.4ghz


Der er INTET støj fra andre enheder. 

Der er ingen fast kanal, dvs ingen andre kan styre din model.

Rækkevidden er bedre.

Som nævnt er spektrum er rigtigt godt bud. Jeg bruger selv en DX9 til mine modelfly/3d helikoptere.



Hvis du skal have et billigt anlæg, så kig på www.hobbyking.com de har billige 2.4 anlæg. nogle meget lig spektrum. og nogle modtagere der kan 'bindes'  til spektrum  


Mvh 

Ps. Hold dig fra graupner.


O.M.E skrev den 17-07-2018 15:37:19

Det er noget direkte sludder det der skrives om 2.4ghz

Rækkevidden er bedre.

 

 Moderér dig lige lidt. Folk skriver her for at hjælpe, ikke for at blive svinet til. Iøvrigt hedder det GHz.

Rækkevidden er absolut bedre på 40 MHz, ligesom langbølge har længere rækkevidde end mellembølge, som har længere rækkevide end FM osv. (jeg håber du er gammel nok til at vide hvad jeg taler om).

Men da de fleste modeller styres i "line-of-sight" har det for det meste ingen praktisk betydning.


Annonce

Hvis du mener at jeg sviner dig til, fordi at jeg skriver at det du skriver er noget sludder, så....   

Men tak fordi du lige skal rette på mit lille g, i GHz, som jo er dét der gør om folk forstår hvad det er, eller ikke er.. 

Og nej, jeg kender ikke til det der 40mhz... hvad er det? 



Jeg har fløjet utrolig meget med 35mhz,  og uden at kende de præcise sender styrker, så kan jeg garantere dig at jeg har haft færre (NUL) udfald/rækkevidde problemer med 2.4ghz end 35mhz.

Men nu var dét jeg mente som primært var noget sludder at skrive, at der er signal forstyrrelser fra mobiler osv.  Der er INTET.....


Der er kun EN ting at gøre når man køber nyt senderanlæg i dag, og det er 2.4ghz..

Bemærk det lille g.



O.M.E. vi er i to forskellige situationer. Mere om det længere nede.

35 millihertz og 40 millihertz kan ganske rigtigt ikke anvendes til noget.

35 MHz (megahertz) og 40 MHz (megahertz) er to frekvensbånd der er reserveret til fjernstyrede modeller, hvor 35 MHz udelukkende må bruges til flymodeller. Derfor bruger modelflyverne normalt kun 35 MHz, mens både og biler bruger 40 MHz.

Nu til situationen: når du er ude med dine flyvere, er det vel ude i det fri med masser af plads og hvor der ikke er ret mange støjkilder fra WLAN osv.

Men ved den mindre sø, hvor jeg mest sejler med mine modeller, er der en café med stor terrasse lige ned til vandet, hvor jeg og mine modelkolleger sidder og nyder en fadøl mens vi sejler. Samtidig sidder masser af andre gæster og bruger stedets WLAN til laptop/tablets/phones mm.

Her kan jeg love dig for at der er forstyrrelser på 2,4 GHz, således at de flest af os er gået tilbage til 40 MHz og har opstillet en kanaltavle.

Som jeg skrev i mit første indlæg, det er en afvejning af omstændigheder og omgivelser.

Så dit udsagn om "Der er INTET....." kan du stikke i skraldespanden. Så meget for "sludder."


Tak fordi du uddyber hvad 35/40mhz er.

Det var nu blot en joke. Men måske andre der læser med, får gavn af dét.


I min klub, har vi også Wi-Fi. Mange kører på dette med smartphones når de er der.

Der har ALDRIG været problemer.

Selv med telefonen liggende i brystlommen.



Hvordan oplever du/i forstyrrelser på jeres 2.4 anlæg?


O.M.E skrev den 17-07-2018 22:17:16

Hvordan oplever du/i forstyrrelser på jeres 2.4 anlæg?


Som en "hakkende" Youtube video, dvs. nogle kommandoer går igennem, andre ikke, eller med stor forsinkelse og kommer derefter pludselig rykvist. Det er endnu værre hvis der er telemetri på modellen.

Some sagt, det er hovedsagligt et problem når der er mange gæster der bruger WLAN/WiFi og kigger video f.eks. Ved en anden (ensommere) sø ville det sikkert fungere super.

40 MHz er enten/eller, der er 22 kanaler og man skal skrive sig på tavlen med hvilken kanal man bruger og det er pligt at kigge på tavlen før man tænder sin sender. Lidt gammeldags, men på den anden side giver det styr på hvem der laver hvad.


Hej alle! Det var noget af en snak. Jeg har nu købt en sender og modtager Jamara. 2,4ghz Jeg købte også en servo der skulle være en sejlservo, men den kan kun dreje en kvart omgang!! Den går også til neutral når jeg slipper styrepinden!! Nu har jeg fundet en sejlservo på nettet Den hedder Regatta II. Men kan den nu snakke sammen med den sender jeg har købt?  

Rønbjerg.



Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis