Hvordan FUGA stikkontakt montage i bræddebeklædning

Hej. Hvordan monteres fuga stikkontakter og afbryderekorrekt i indvendig bræddebeklædning? Under renovering af et værelse skalstikkontakter og afbrydere fornyes. Er den viste montage, som er som deneksisterende montage korrekt? Det er en gammel installation der fornyes. Hvisdet var en ny installation, skulle der så være dåse bagved. Evt. forfradåse? Håberpå mest fakta og mindre moralprædiken til min elinstallatør. På forhånd stortak til alle jer eksperter!  


PerDahlstroem
Hej. Hvordan monteres fuga stikkontakter og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Igen tak for hurtigt svar Fabrin! Vil forfradåse være lovlig? Virker nemmest at lave. :-) Mvh. Per


PerDahlstroem


Som du kan se af produktbeskrivelsen, er dåsen beregnet til montage i hulrumsvægge. Så den måde, du vil bruge den på, er ikke lovlig. Den viste udgave, er den sidst nye, beregnet til indbygning i dampspærre. Det var nu meste funktionen, jeg var ude efter at beskrive. Der findes alternativer som kan købes i jem&fix f.eks.


fase

Hvis du nu laver et nyt skelet hvor der er plads til forfradåsen uden at skal hakke ind i muren, så bruger du forfradåsen som den er beregnet til og dermed også lovlig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 05-07-2018 19:38:28

Hvis du nu laver et nyt skelet hvor der er plads til forfradåsen uden at skal hakke ind i muren, så bruger du forfradåsen som den er beregnet til og dermed også lovlig.

Du kan da ikke i fuld alvor mene, at trådstarteren skal opføre et nyt skelet med plads til en forfradåse bare for at undgå at bruge dåser hugget mere eller mindre ind i muren.

 


fase

Det vurderer trådstarteren jo selv om kan svare sig. Vi ved jo heller ikke hvor mange det drejer sig om. Jeg ville i hvert fald selv overveje nyt skelet, det er ikke så svært som du får det til at lyde som, i stedet for at lave huller i muren. Og du siger jo selv at det ikke ville være en korrekt måde at bruge en forfradåse og jeg har vel selv lov til at komme med alternativer til dit forslag. Som sagt, ved vi ikke hvor mange det drejer sig om heller, så lad trådstarter selv vurdere, det er jo bare input.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Mange tak for forslag og vejledning! Nyt skelet er desværre ikke så godt da det er et meget lillesoverum i et gasbetonhus fra 1964. Og der er stikkontakter og lampested på 3 af væggene. Men godt forslag alligevel for andre måske! Har købt forfradåser, men Fabrin, du har ret. De er ikke så nemme at bruge pga. kabler skråt bagud. Bliver et ret dybt hulrum der skal graves.

Jeg har set et træsommerhus fra 1977. Der er stikkontakter monteret som vist på billederne. Nogen der kender disse underlag? Er det dåser? Kan nok ikke lige skille noget ad desværre.


PerDahlstroem

Et alternativ kunne være udvendige underlag med kabelføring bagved træbeklædning

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Brugte man ikke et "penalhus" før forfradåsernes tid? Jeg har ikke set dem i mange år.


Søren O

Det nederste billede viser, så vidt jeg kan se, udvendige underlag, som er monteret i et hul i bræddebeklædningen. 


fase

Søren, det viste "penalhus" er oprindelig lavet til brug ved montage af afbrydere og stikkontakter i dørgerigter efter, at det blev et krav, at der skulle være en dåse bag montagegenstandene. Kravet er vist nok affødt af, at nogle installatører var lige lovligt kreative med hensyn installation i  gerigter. Man nøjedes simpelt hen med rør ned overkant dør og trak ledningerne ned til afbryderne uden rør. Dårligt håndværk, men hvad der er sparet er tjent.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis