Hvordan FUGA stikkontakt montage i bræddebeklædning

Hej. Hvordan monteres fuga stikkontakter og afbryderekorrekt i indvendig bræddebeklædning? Under renovering af et værelse skalstikkontakter og afbrydere fornyes. Er den viste montage, som er som deneksisterende montage korrekt? Det er en gammel installation der fornyes. Hvisdet var en ny installation, skulle der så være dåse bagved. Evt. forfradåse? Håberpå mest fakta og mindre moralprædiken til min elinstallatør. På forhånd stortak til alle jer eksperter!  


PerDahlstroem
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er korrekt at de i det tilfælde skal monteres i forfradåser. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er ret sikker på at installationen er lovlig, og at du gerne må udskifte stikkontakter og afbrydere.

Hvis der skal opsættes ekstra afbrydere / stikkontakter eller noget skal flyttes, så skal der være dåser bagved evt. forfradåser.


Søren O

Installationen er ikke lovlig og har aldrig været det. Det, der var lovligt engang, var afbrydere og stikkontakter i gerigter. Det blev afskaffet i 1972 eller lige deromkring. Hvis du skal have afbrydere og stikkontakter i din beklædning, skal du indfælde din installation i væggen. Derefter skærer du huller til kontakterne i beklædningen. Der skal heller ikke bruges forfra dåser, som er beregnede til installationer i bagved liggende hulrum, altså f.eks. gipsvægge. 


fase

Kære LDS venner. Tak for svar! De peger i lidt forskellige retninger. :-) S.Fabrin: Der er et mellemrum imellem beklædning og væg på ca. 20mm. Det er velen slags hulrum? Hvis dåse indfældes i mur kan kontakter ikke "nå"dåsen og der vil stadig være mellemrum imellem dåse ok kontakt. Hvorfor så endåse? Kabler må godt ligge i mellemrummet har jeg fået at vide. Kanprofilbrædderne ikke sammenlignes med gipsplade og så montere forfradåser somSøren og Christian siger? Jeg skal så "grave" en anelse ind imuren for at dåsen kan være der. Mvh. Per

NB: Jeg er på en svag 3G forbindelse så derfor lidt lang svartid. :-)

 


PerDahlstroem

I et hulrum er det ikke nødvendigt at "grave" lidt ud, så dit hulrum er ikke beregnet til at bruge forfra dåser i uanset, hvad der ellers måtte blive påstået. Brugen af forfradåser har intet at gøre med, hvad beklædningen er lavet af (træ eller gips), men alene hulrummet bag ved. Kablet kan sagtens være i de 20 mm afstand der er mellem væg og beklædning, ingen problemer i det. Det er ikke umuligt at bruge indmurede dåser til din installation, der findes tilpasningsringe til dåserne, så de føres frem til forkant af beklædning. Afbryderskruer findes også i forskellige længder, så det skulle være muligt at få afbryderne skruet fast.


fase

S.fasbrin er så vidt jeg husker el-installatør og jeg er ikke et eneste sekund i tvivl om at når han siger det er ulovligt så er det en ULOVLIG installation du har der,.

mfrost: Det betvivler jeg ikke. :-) Søger en løsning. :-)


PerDahlstroem

S. Fabrin. Super tak for svar! Vil det være lovligt at bruge forfradåser i dette tilfælde? Mvh. Per


PerDahlstroem

Når du nu spørger så direkte, må jeg sige, at det ikke er det forfra dåsen er beregnet til. Men hvis du beslutter at bruge en forfra dåse, kan jeg ikke forhindre dig i det. Jeg vil heller ikke afvise, at det kan lade sig gøre, men det var ikke det, du spurgte om.  For øvrigt er tilslutninger af kabel og/eller rør på de skrå sider og bagfra på forfra dåsen. Og så får du lige, mod dit ønske, moral prædikenen  : "Du må slet ikke selv lave det". Det ved jeg godt, du gør alligevel, og det er så dit ansvar.


fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis